Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A felnik minden kétséget kizáróan az autó díszei, évekkel fiatalíthatják vagy épp viseltességük, stílusidegen mivoltuk miatt ronthatják egy adott jármű belépőjét. Noha javarészt a küllem kapcsán kerül szóba a keréktárcsa, a helyzet ennél jóval árnyaltabb, hiszen a felni fontos szerepe tölt be, mint a futómű egyik meghatározó eleme.

Itt a tavasz, pattognak fel a nyári gumik az autókra, amelyek mellé sokan választanak valamiféle könnyűfém felnit, legyen szó gyári vagy utángyártott, univerzális szettről. Mindeközben az autóra leginkább használati tárgyként tekintő tulajdonosok javarészt inkább acélfelniben gondolkodnak, habár a régebben gyakori, dekoratív vastárcsák mára már a múlttal egyenlők.

Ha felni vásárlására adjunk a fejünket, érdemes alaposan utánajárni a részleteknek, legalább olyan körültekintően, mint az abroncsok kiválasztásánál. A keréktárcsák ugyanis hosszú távra szólnak, s minden egyes megtett méteren a döntésünk eredményével kell majd együtt élnünk.

A felnit – legyen szó alu vagy acél szettről – számos paraméter alapján kell kiválasztani. Fontos szempont az átmérő, a szélesség, a felfogatást biztosító csavarok osztóköre és száma, illetve az agyátmérő is, továbbá az ET számról sem szabad megfeledkeznünk. Nagy kérdés, hogy a hagyományos, olcsóbb acélfelnit vagy a drágább, dekoratívabb könnyűfémet választjuk. Utóbbi nem feltétlenül felel meg saját nevének, bizonyos esetekben azonos átmérő esetén az alufelni akár nehezebb is lehet az acélból készült tárcsánál.

20" - megalománia az Opel részéről

Általános tipp, hogy a nyári szetthez érdemes dekoratívabb alufelniket tartani, míg a sós lé és a fagy káros hatásaival megspékelt téli szezonban az olcsóbb felni jelenthet jó megoldást, akár acél, mondjuk egy garnitúra pofás dísztárcsával. Létezik köztes út is, az Opel például gyárt olyan acélfelni-dísztárcsa párost, amely még közelről is alufelni hatását kelti.

Az átmérővel bizonyos keretek között rugalmasan bánhatunk, az autónkhoz gyárilag kapható, a típus műszaki dokumentációjában szereplő méretek közül tudunk csemegézni. Ugyanezen adatsorok között a különféle méretű felnikhez tartozó abroncsparaméterek is szerepelnek, tehát a gumi váltóméreteit ugyanitt lehet megtalálni. A felni méretei például a következőképpen vannak feltüntetve:

- 6,5J x 16 – itt az első szám a hüvelykben megadott szélességet, míg a második a szintén hüvelykben számított átmérőt jelenti

- 4x100 – négy darab csavarral kerül felfogatásra a tárcsa, amelyek egy 100 mm átmérőjű osztókörön helyezkednek el

- ET39 – az ET szám, más néven besajtolási érték a felni középsíkjának és a felfogatás síkjának a távolságát jelenti

Téli használatra inkább az acélfelnik valók

Az átmérő kiválasztásánál a későbbi használat, illetve a tulajdonos igényei a mérvadóak. Amennyiben a komfort szerepel az első helyen, akkor érdemes a kisebb átmérőkkel szemezgetni, hiszen a vele járó ballonosabb, magasabb oldalfalú abroncs jobban csillapítja az útegyenetlenségeket, ráadásul épp emiatt a futóműelemeket, a rázkódásra érzékeny alkatrészeket is jobban kíméli.

A sportosabb vezetési stílust preferálók számára a peres gumi és a nagyobb átmérőjű keréktárcsa jelenti a megoldást, ami ugyan ront a komforton, cserébe valamivel több visszajelzés érkezik az útról és a kormányzás is pontosabb, szerethetőbb lehet. Az átmérő mellett a felszerelhető szélességet is megszabja a gyártó, persze lehetőségeink e téren is vannak. A keskenyebb felni és gumi párosa komfortosabb, kevésbé terheli a futóművet és fogyasztás szempontjából jobb választás, míg a szélesebb kerekeket általában jobban megvezetik az úthibák és nagyobb étvágyat eredményeznek például a nagyobb tömegük vagy ellenállásuk révén.

Manapság divat lett a sötét vagy fekete felni

Bizonyos gyártók, mint a Mercedes-Benz vagy a Citroёn a fogyasztás megadásánál feltüntetik a kerékméretet, tükrözve, hogy a nagyobb felni és gumi párosával szerelt modell bizony deciliterekkel többet is ehet.  A nagyobb felni ráadásul jóval, akár több kilóval is nehezebb lehet kisebb társánál, a tömegnövekedés pedig számos hátránnyal riaszt: a súlyosabb kerekeket nehezebb gyorsítani, tehát mérsékeltebb dinamizmus lesz az eredmény, továbbá a futóművet szintén jobban megviseli a nagyobb rugózatlan tömeg. Még ha peremvédős abroncsot is húzatunk rájuk, a méretesebb felnik akkor is sérülékenyebbek, ráadásul a nagyobb felnikhez párosítható gumik árban is messze a kisebb átmérőjű váltóméretek felett állnak.

A megfelelő felni kiválasztásánál ugyancsak fontos szem előtt tartani az autó révén adott paramétereket, tehát a csavarok osztókörét és az agyméretet. Mindezek leginkább a nem gyári, hanem univerzális felnik esetében érdemelnek kiemelt figyelmet. Persze kibúvók mindenhol, így itt is vannak: minimálisan eltérve a gyári agymérettől központosító gyűrűvel tudjuk orvosolni a kompatibilitás hiányát, míg az osztókörnél egy pici differenciát mozgókúpos kerékcsavarokkal eliminálhatunk, míg nagy különbség esetében a nem ajánlott osztókörmódosító pogácsa marad.

Az ET számtól szintén nem érdemes eltérni. A mérnökök a futómű tervezésekor egy adott futóműgeometriával számolnak, ahhoz igazítva a típusoz engedélyezett átmérővel, szélességgel és ET számmal rendelkező felniket. Mivel az ET szám és a szélesség adja ki a kormánylegördülési sugarat, ezért az első kerekek esetében a nem megfelelő ET-jű vagy szélességű felnik alkalmazása a futóműgeometria teljes romba döntésével egyenlő. A megváltozott kormánylegördülési sugár miatt az egyenesfutás, a stabilitás és a kormányzási tulajdonságok szenvedhetnek csorbát.

Ugyancsak sarkalatos pont, hogy gyári vagy univerzális felnit választunk szeretett autónk alá. Nyilvánvalóan a gyártók számos szempont alapján választják ki modelljeikhez a felniket, amelyek épp emiatt szigorú követelményeknek felelnek meg, gyakran sokkal tartósabbak és strapabíróbbak az univerzális megoldásoknál. Persze mindez nem jelenti azt, hogy a különféle felnigyártók termékei rosszak volnának, csak éppen nem elég körültekintő választással találhatunk olyat is, ami nem jól teljesít. Igaz, még így is érdemes lehet körülnézni, ugyanis minden kétséget kizáróan minőségben jóval szélesebb palettát nyújt az univerzális tárcsák kategóriája és egy optimális választással sok pénzt takaríthatunk meg.

Egy szett könnyűfém felni sokat dobna rajta

Ráadásul manapság már a különleges igények miatt sem feltétlen kényszerül a vásárló az univerzális felnik közül választani, hiszen a gyártók számos méretben, többféle stílust ajánlanak. Manapság egyre gyakoribb a sötétszürkére fújt, fekete vagy fekete-szürke felni, míg bizonyos modellek esetében még extrémebb színekkel, megoldásokkal találkozunk. Ilyen a Rolls-Royce tárcsája, melynek középrésze menet közben nem fordul együtt a kerék többi részével, folyamatosan láttatva az emblémát.

Amennyiben a kedves Olvasóknak kellene tanácsot nyújtanunk felniválasztás céljából, mindenképpen az arany középutat javasolnánk. A túlságosan méretes felni hátrányait az egy-két hüvelykkel kisebb átmérő feledteti, de még így is dekoratívabb megjelenést kaphatunk, mint a típushoz kapható legkisebb tárcsákkal.