A különböző állami támogatások létjogosultságáról vitatkozni nem a mi tisztünk, azonban azt gondoljuk, hogy amennyiben rendelkezésre állnak, úgy érdemes kihasználni őket. Az autóvásárlás szempontjából két ilyen rendelkezés létezik: az elektromos autókra járó 1,5 milliós hozzájárulás, illetve a sokkal nagyobb rétegeket érintő, és talán a kevésbé tehetősebb rétegek számára is valódi segítséget nyújtó nagycsaládosok támogatása, amely 2,5 millió forinttal segíti meg a legalább háromgyermekes családokat a legalább hétüléses autók vásárlása esetén.

Utóbbi júliustól lesz elérhető 2022 végéig, így akik úgy érzik, hogy ebben az időszakban szeretnék autóvásárlásra adnia a fejüket, és megfelelnek a követelményeknek, mindenképpen azt ajánljuk, hogy fontolják meg ezt a lehetőséget – sokszor még akkor is, ha eredetileg nem hét-, csak ötüléses autó vásárlását tervezték, hiszen akár kategóriát is ugorhatunk ugyanazért a pénzért. Természetesen vannak követelmények, melyek közül a legfontosabb mindenképpen a hétüléses négykerekű és a három gyerek – persze csak a fiatalabb, még családi pótlékra jogosító gyerkőcök vagy a tartósan beteg illetve fogyatékkal élő gyermekek jogosítanak majd a támogatásra.

A legtöbb autónál feláras tétel a plusz két ülés, de most megéri

Természetesen vannak egyéb részletszabályok is, melyeket korábbi cikkünkből ismerhetnek meg ide kattintva, ezúttal azonban nem húznánk ezzel az időt, hanem rögtön rátérnék a lényegre: igyekeztünk összeszedni azokat a modelleket, amelyekhez felhasználható lesz majd a 2,5 milliós támogatás. Természetesen nem fogunk minden modellt kivesézni, így a cél az lesz, hogy a belépőárakat ismertessük, amikre persze legtöbbször még érdemes rápakolni néhány extrát, de mivel ennyi modellnél igen nehézkes lenne összehasonlíthatóvá tenni a felszereltségeket és az árakat, így minden esetben az alapárral fogunk számolni, az opciós lista alakítását pedig Önökre bíznánk.

Bár azt hihetnénk, hogy a hét, vagy hétnél több üléssel rendelkező négykerekűek kategorizálása gyerekjáték, azért nem teljesen így van, hiszen vannak egyterűek, dobozosok, SUV-k és kisbuszok is a piacon, ráadásul az árkategóriák is igen szétszórtak, így a sorrendet igyekszünk majd ezek alapján szétbontani.

Egyterűek

Így pedig mindenképpen a Dacia Lodgy követeli meg magának az első helyet, amely hétszemélyes kivitelben már 3,53 milliótól elérhető, ám mivel a kedvezmény legfeljebb az autó árának 50 %-át teheti ki, így a legjobb esetben is 1,77 milliót kellene fizetnünk a román versenyzőért, ám a teljes kedvezmény kiaknázása érdekében esetében érdemes lehet a minden jóval felszerelt példányt választani, ami (dízelmotorral) így is alig több, mint ötmillió forint – ez pedig azt jelenti, hogy körülbelül 800 ezer forintért minden elérhető extrát megkapunk a Lodgyhoz, amit kár lenne kihagyni.

A Lodgy a legolcsóbb alternatíva

Az egyterűeknél maradva – amelyek egyébként továbbra is a legpraktikusabb autók lehetnek egy öttagú család számára – a következő lépcsőfoknál bizony már hatmillió feletti indulóárakkal futhatunk össze. A legjutányosabbak között szerepel a lassan kifutó Citroën Grand C4 SpaceTourer, amely hét üléssel és az egymillió forintos importőri kedvezménnyel most 6,39 millióért hazavihető 1,2 literes, 130 lovas turbós benzinessel, és ebből még lejön a 2,5 milliós támogatás. A 6,69 milliós Ford Focus Grand C-Max is jó ajánlat, ha levonjuk a 2,5 milliót – főleg annak fényében, hogy 150 lovas, 1,5 literes turbómotort kapunk hozzá. A Fordnál mindenképpen meg kell említeni az S-Maxot és a Galaxyt is, melyek persze már más árkategóriában játszanak: előbbi 9,59 milliótól indul, utóbbi pedig 10,1-től, ugyanazzal az 1,5 literes 160 lóerős turbós benzinmotorral.

A megadott alapárak egyébként mind a támogatás nélkül értendők, így hacsak nem említjük külön, azokból még levonható a 2,5 millió. A klasszikus Opel Zafira már nem sokáig érhető el, de egyelőre még hozzá lehet jutni 7 millió forintos alapáron. A Renault, a Seat és a Volkswagen kínál még hétüléses egyterűeket: a franciáknál a Grand Scénic 6,8 millióért lehet a miénk, és ezért már az új, 1,33 literes turbóst kapjuk – igaz, 115 lóerőre butítva. A Renault másik ütőkártyája a legendás Espace, aminek legújabb generációja már crossoveres elemekkel próbál hódítani. Ezt a modellt hét üléssel 11,6 millióért vihetjük haza az izmos, 225 lovas benzinessel és szériában automata váltóval. A Fiat az 500L Living képében kínál 1,6-os, 120 lovas dízellel szerelt hétülésest, legkevesebb 7,05 millióért.

Hazánkban egy időre újra divtba jöhetnek az egyterűek

A Seat Alhambra-Volkswagen Sharan páros ugyan már igencsak koros, de objektívan így is a legjobb családi autók lehetnek a piacon: előbbiért minimum 11,2 milliót, utóbbiért pedig 10,47 milliót kell leszurkolni, és mindkettőben egy 1,4 literes, 150 lóerős turbós benzinmotor van. A németek még a kisebb Touran képében is kínálnak hétüléses modellt, amely bár kisebb, jóval modernebb a Sharannál, alapára pedig hét üléssel 8,4 millió forint, amiért ugyancsak 150 lóerőt kapunk, de már az újabb 1,5 literes egységből kiszuszakolva.

A Volkswagen konszernnél egyébként az állami támogatás mellett érdemes az egyedi kedvezményeket is erőltetni, ugyanis ők egészen nagyvonalúak szoktak lenni ezen a téren, így például a 2,5 millió levonásával együtt már egy jól felszerelt Touran is a miénk lehet nagyjából 6,5 millió forintért – persze mindenhol érdemes rámenősnek lenni. Az egyterűek közé befért az egyik prémiummárka terméke is, hiszen a BMW a 2-es Gran Tourer képében kínál ilyen hétüléses modellt, méghozzá 8,1 milliós alapáron, 109 lóerős, háromhengeres benzinmotorral. Van kivétel is, amit nehéz bárhová besorolni: a Toyota Prius+ talán leginkább az egyterűek közé illik b:e a japánok hibridje 10,43 millióért érhető el.

Már 5,6 millióért lehet hétüléses BMW-nk

Dobozosok

Ezzel pedig vége is az egyterűk sorának, így rátérhetünk az általunk sokszor csak dobozosként emlegetett modellekre, amelyeknek azonban legújabb generációi bizony már nem csak egyszerű áruszállítók ülésekkel, hanem teljes értékű családi modellek. Ez pedig elsősorban a Citroën Berlingo, Opel Combo Life, Peugeot Rifter hármasról mondató el, de a Volkswagen Caddy vagy éppen a Ford Tourneo Connect is igen modern és minőségi megoldásokat kínál – persze a többieket sem érdemes leírni.

A PSA hármasának alapára egyébként 6,05 (Citroën), 6,3 (Opel) és 6,43 (Peugeot) millió forint az 1,2 literes, 110 lovas turbós benzinessel, de ha elkezdjük felszerelni őket a végeredmény majdnem ugyanott lesz. Mindenesetre jó dolog, hogy egy ilyen új modellt hét üléssel és állami támogatással alig több mint 3,5 millióért el lehet hozni, még ha nyilván erre még rá is fér jó pár extra – de már most vannak egyedi ajánlatok, mint a Combo Life Enjoy Best 5,35 millióért igen jól felszerelve.

A Volkswagen Caddy egyébként gyengécske, 86 lovas egyliteres turbóssal is 6 millió forint alapáron, míg a Ford Tourneo Connect 7,89 millió, de ezért már 1,5-ös dízelmotort és hosszított kivitelt kapunk – a többiek mind az alapverziók voltak benzinessel. Rajtuk kívül a dobozosok között még a Fiat Dobló állja a sarat, és az 1,4 literes, 120 lovas turbós benzinesével és 5,83 milliós árával bizony meggondolandó ajánlat – tesztünkön is bizonyította, hogy idősebb kora ellenére sem szabad leírni.

Emelt hasmagasságú modellek

Most pedig következzenek a hétüléses SUV-k, hiszen manapság az emelt hasmagasságú modellek örvendenek a legnagyobb népszerűségnek, és az állami támogatás valószínűleg nekik is kedvezni fog – még ha a hétüléses verziók általában a paletta drágábbik felét is képviselik, ráadásul esetükben a plusz két hely a legtöbb esetben inkább csak szükségülés, és legfeljebb kisebb gyerekeknek megfelelő. Ezúttal egyszerű ábécésorrendben igyekszünk majd haladni, így az első ilyen típus a Honda CR-V lehet, amely sajnos csak összkerékhajtással együtt kérhető hét üléssel, alapára pedig az 1,5 literes 173 lovas turbómotorral 11 millió forint.

A Kia különleges ajánlattal csábítja a vásárlókat

A következő versenyző a Hyundai Santa Fe, amely 2,4 literes, 185 lovas szívómotorral és hatos automata váltóval bizony már 14,9 millió forint. A Kia Sorento ellenben – igaz, jóval gyengébb felszereltséggel – már hajszálnyival 10 millió felett elhozható a 2,4-es szívó benzinessel. A Kia ráadásul máris kifejezett akciót hirdetett a támogatás mellé – amit később jó eséllyel mások is megtesznek majd – így most az LX felszereltségű benzines verzióra további 1,23 millió kedvezmény jár, ráadásul a plusz két ülésért kért 300 ezer forintot is elengedik a gyáriak, így benzinessel már 6 millióért el lehet hozni az óriás Kiát, míg a 2,2-es 200 lovas dízel 6,5 millió.

A Mitsubishi Outlander valószínűleg nem mindenkinek jutott volna eszébe, pedig a japán versenyző is jelen van: 150 lovas motorral és CVT automata váltóval 9,95 millióba kerül hét üléssel. A Nissan X-Trail akciósan is 9,475 millióért kínálja magát hét üléssel és 150 lóerős dízelmotorral. Az egyterűből SUV-vá vedlett Peugeot 5008 a 130 lovas 1,2-essel 7,84 millió lenne, de bevezető akció keretében a plusz két ülés 300 ezer forintos árát most elengedik, így az oroszlános modell is a miénk lehet akár 5 millió forintért is a támogatással együtt – persze egy kellemesebb felszereltséggel ez inkább 6-6,5 millió, de még így is teljesen emészthető ez az összeg.

A Skoda Kodiaq népszerű választás lehet

Utoljára pedig a Volkswagen konszern hármasikrei maradtak, legalábbis a prémiumokon innen: a Seat Tarraco 10,06, a Škoda Kodiaq 8,21, a Volkswagen Tiguan Allspace pedig 9,33 millióért vihető haza legolcsóbban ugyanazzal az 1,5 literes, 150 lóerős benzinmotorral – azt ugyanakkor érdemes kiemelni, hogy a felszereltségek között esetükben elég nagy eltérések vannak, és ugyanúgy felextrázva jóval közelebb kerül egymáshoz a három típus ára. Végül, de nem utolsó sorban azért a SsangYongról is emlékezzünk meg, hiszen a hatalmas Rexton is már 8,51 millióért elhozható a 2,2 literes dízelmotorjával – igaz, csak kétkerékhajtással.

Nem szabad a drágább, prémiumként emlegetett modellekről sem megfeledkezni: az Audi, a BMW, a Mercedes-Benz, a Land Rover és a Lexus is kínál hétüléses SUV-t – van, amelyik márka többet is. Az Audi a Q7 képében kínál felárért hétüléses kivitelt, ám a plusz két ülés mellé még rengeteg extrát kell kötelezően megrendelni, így a 231 lovas dízelmotorral 23,8 millióra adódik az alapár. A BMW esetében az X5 és az X7 is megrendelhető hét üléssel. Az X5 a 265 lovas háromliteres dízellel 21,2 millióért lehet a miénk hét üléssel – de ugyanúgy több extrát is ki kell választanunk, hogy megkaphassuk a plusz két széket –, míg az X7-hez ugyanezzel az erőforrással alapáron megkapjuk a hét ülőhelyet, méghozzá 25 millióért.

A BMW X7 az egyik legdrágább hétüléses modell

A Mercedes-Benz is kétféle hétüléses SUV-t kínál. Az új GLE 245 lovas gázolajossal 21,15 millióért lehet a miénk, míg az óriási GLS 258 tagú ménessel és alapáron járó plusz két üléssel 23,36 millióért vihető haza. A Land Rover ugyan másképp, de szintén két hétülésessel rendelkezik, ugyanis a Discovery család mindkét tagja elérhető hétszemélyes kivitelben: a Sport verzió 13,86 millióért lehet a miénk 150 lóerős dízelmotorral, míg a normál Discovery 240 lóerős öngyulladóssal 17,97 millió. Végül, de nem utolsó sorban a Lexus RX450h L-hez is kérhetjük a 2,5 milliós támogatást, ami a 2,8 milliós importőri kedvezményt is beleszámítva most 19,84 milliós alapárral kelleti magát, ami a 313 lóerős hibrid rendszer tudatában bizony nem rossz ár.

Kisbuszok

Térjünk rá azonban különböző kisbuszokra, amelyek hét-, nyolc- vagy akár kilencszemélyes kivitelben is elérhetők, de az egyszerűség kedvéért most mindegyikükből a lehető legolcsóbb, a támogatás feltételeinek megfelelő verzió árát fogjuk emlegetni – a normál kilencszemélyeseknél nem nézünk feljebb, habár van egy-két még nagyobb modell, amikre elméletileg felhasználható a támogatás, de azok szerintünk már közel sem sorolhatók a személyautóként is használható modellek körébe.

Ha már a testvérmodelleket eddig egy kalap alá vettük, akkor ezúttal sem teszünk kivételt. Kezdjük hát a Citroën SpaceTourer, Peugeot Traveller, Toyota ProAce Verso hármassal, melyek alapáron 1,5 literes, 120 lóerős dízellel érkeznek, és alapáruk sorban 11,3 (ebből most az importőr elenged 1,5 milliót), 10,4 és 10,06 millió – míg előbbi kettő a legrövidebb és hétüléses kivitel, addig utóbbi a közepes és kilencüléses változat. Ehhez a hármashoz egyébként hamarosan csatlakozik majd az új Opel Zafira Life is, valószínűleg hasonló áron.

A ProAce VIP már jóval túl van az alapáron

Van még a piacon hármasikrekből: a Fiat Talento, az Opel Vivaro és a Renault Trafic szintén egy kaptafára épül, de a német verzió hamarosan megszűnik majd – helyette jön majd az előbb említett Zafira Life. Mindenesetre a Talento 120 lovas motorral 9,3 a Vivaro 95 lovas dízellel 8,8, a Trafic pedig szintén 95 lovas gázolajossal 8,16 millió forint – mindhárom verzió 8 személyes. A Ford Tourneo Custom a kategória egyik legfejlettebb képviselője, amit 9,65 milliós alapára is bizonyít, amiért 105 lóerőt és nyolc ülést kapunk.

A Mercedes-Benz esetében két versenyzővel is találkozhatunk, akárcsak a Volkswagennél, hiszen a Vito Tourer illetve a V-osztály, valamint a Transporter és a Multivan azért többen különböznek egymástól, mint néhány plusz extra. A csillagosoknál az egyszerűbb személyszállító 136 lovas dízellel 9,55 milliótól lehet a miénk, míg a V-osztályért legjobb esetben is 12,6 milliót kérnek. A Volkswagennél a személyszállító Transporter kilenc szállítható személlyel és 102 lovas kétliteres motorral 11,29 millió, míg a Multivan ugyanazzal az egységgel, hétszemélyes kivitelben 12,14 millió – a VW-nél egyébként még a Caravelle is külön modell, de alapárban a Multivanhoz áll nagyon közel.

Egy ilyen Multivan már a 30 milliós határt súrolja

Ezzel pedig „máris” végeztünk a felsorolással. Mint látjuk, azért bőven van miből válogatni, legyen szó egyterűekről, dobozos modellekről, kisbuszokról vagy éppen emelt hasmagasságú négykerekűekről – ráadásul árban is igen nagy a szórás. Sokan azért igen rossz szemmel nézik, hogy – akárcsak az elektromos autók esetében a 20 milliós határ – ezúttal nem állapítottak meg maximumot a jogszabályalkotók, így az akár 40+ milliós prémium óriásokra is ugyanúgy le lehet kérni a 2,5 milliós támogatást, és bár abban egyetértünk, hogy az ilyen modellek vásárlói valószínűleg nem szorulnak rá, az egyenlőség elve alapján bizony nekik is jár. Mindenesetre érdemes csemegézni cikkünkből, hiszen bár júliusig még sok idő van, érdemes már most elkezdeni utánajárni a dolgoknak – habár 2022-ig még bőven van idő, és a lista is bővülhet/szűkülhet.