Az „Év motorja” díjazást különösen nagy figyelem övezi, hiszen az elvileg komoly szakmai tapasztalattal rendelkező zsűri papíron a legkiválóbb, de sokszor inkább csak a legkülönlegesebb erőforrásokat választja a kategóriák, valamint az abszolút kategória élére. Ezúttal – kis meglepetésre – a Fiat kéthengeres TwinAir Turbója vitte a pálmát, de a BMW és a VW konszern is hozott szép számmal győzelmet.
Összesen 36 országból érkezett a 76 tagú zsűri, amelyet újságírók és természetesen autóipari szakértők alkottak – ők döntötték el, 2011-ben a Fiat 875 köbcentis erőforrása a gazdaságosság, az alacsony kibocsátás és a jövőbe mutató irányvonal miatt négy díjat érdemel meg. Az olaszok kéthengerese a „Legjobb Új Motor 2011” mellett a „Legzöldebb Motor 2011”, a „2011-es Év Motorja” és a „Legjobb Motor 1 liter alatt” trófeákat zsebelte be.
Két henger, turbó, 85 lóerő - első díjat értTegyük hozzá, a kis kéthengeres turbó esetében a zsűri valószínűsíthetően inkább a különlegességet, mintsem a kifinomult járáskultúrát díjazta. Szerkesztőségünket is megjárta a 0,9 literes TwinAir, amely valóban hangulatosnak bizonyult – a retróautóba szerelve főként –, de kelletlen kiegyensúlyozatlansága és az általa keltett rezgések jócskán árnyalják a képet, arról nem is beszélve, hogy az ígért szívárványos fogyasztási adatokat még a rendszerint ezt visszatükröző normakörünkön is reménytelen volt produkálni vele.
Jelenleg csupán a Fiat 500 és 500C modellekhez áll rendelkezésre a négyszeres győztes ketyegő, nemsokára viszont már a Lancia Ypsilon is magáénak tudhatja a kis lökettérfogatú 85 lóerős turbómotort. A Fiat emellett egy szívó változat bemutatását is tervezi, ami 65 lovas teljesítménnyel lesz elérhető, felfelé pedig egy 105 lóerős variánssal kívánnak bővíteni, ráadásul egy 80 lóerős, a gazdaságosságra kihegyezett, akár etanollal is meghajtható egység is készülőfélben van.
„Ki gondolta volna, hogy egy kéthengeres erőforrás is méltó lehet az „Év Motorja” díjra, amikor 1999-ben megalapítottuk azt? Diadala tisztán megmutatja, a kevesebb ezúttal több: az emberek alacsony kibocsátást, kis fogyasztást és erős motorokat preferálnak, amire a kéthengeres konstrukció átfogó megoldást nyújt” – mondta Dean Slavnich, az Inertnation Engine of the Year Awards társelnöke.
A BMW is jól szerepeltIdén május 18-án, a stuttgarti Engine Expo alkalmával tartották meg a szavazást és díjátadást, amelyen egyébként a BMW is négyszer volt eredményes. A bajorok az M3 négyliteres V8-as mesterművével, a 23d névre keresztelt kétliteres turbódízellel, továbbá a PSA-val közöt 1,6 literes benzines turbómotorral, valamint a 3 literes, feltöltött sorhatossal csaptak le az első helyért járó trófeákra. Utóbbi esetében szokás szerint zavar van a térben, ugyanis még a hivatalos közleményben sem tiszta, hogy a díjat az N54 kódjelú ikerturbós TwinTurbo vagy az egyetlen, kettős megfúvású feltöltővel lélegeztetett N55 kapta meg - dicsérő szót kap a régebbi, N54-essel szerelt 1 M Coupe és a nálunk vedégeskedett, N55-ös 535i is. Lehet, hogy maga a zsűri sem tudta, hogy mit szavaz olyan magasra? Mindenesetre az Év Motorja díj értéke alaposan megkéredőjelezhetővé válik, ha a szavazás hivatalos oldalának inkompetenciáját tekintjük. A szerkesztők és az illetékesek már itt is keverik a szezont a fazonnal: hol a kétturbós, hol pedig a kettős megfúvással rendelkező erőforrást dícsérik, és olyan dolgokat általánosítanak, amiket egy motorokkal foglalkozó, elméletben szakmai oldalnak nem szabadna. Végtére is két - pontosabban az eltérő teljesítmény miatt még több - motorváltozatra adták le a voksukat az illetékesek, amely egy ilyen kaliberű szavazáson nagy baklövésnek tekinthető. Gyorsan hozzátennénk: a feltöltött háromliteres egyébként valóban jól teljesít, igaz az egyes változatok között könnyen észlelhető különbségek vannak.
Ikerturbó vagy kettős megfúvású? - Nem mindegy
Az olaszok taroltakAz összetett második helyén a VW konszern végzett, amelynek 1.4 TSI-je már nem először volt eredményes az évek során. A kis turbómotor mellett az Audi TT RS-ben és RS3-ban, valamint a majdani Quattróban remeklő 2,5 literes öthengeres feltöltött erőgépe.
A négyliteresek feletti versenyben szintén az olaszok örülhettek, ugyanis a 458 Italia 4,5 literes V8-asa vitte a prímet, amely ráadásként a teljesítményt értékelő kategóriában is első helyen végzett - ezzel a szavazást a Fiat csoport zárta az élen összesen 6 díjat besöpörve.