Eljött az idő, hogy egy újabb csemegét emeljünk át olvasóinknak valamely neves külföldi sajtóból. Legutóbbi külhoni cikkünkhöz hasonlóan jelen esetben is egy német földről származó cikket közvetítünk önöknek - mégpedig egy valóban érdekes és sokak számára hasznos összehasonlító tesztet az Auto Zeitung magazin oldalairól.
Vajon a friss Polo van-e olyan jó, mint a VI-os Golf?Igen-igen, természetesen mi is tisztában vagyunk a németek erős részrehajlásával (amelyet röviden itt már kielemeztünk), ám abban az esetben, ha két saját portékájukról van szó, efelől eltekinthetünk - különösen abban az esetben, ha a két alany azonos „házból” – jelen esetben a Volkswagentől - származik. Mi több, ugyan annyi ajtón keresztül közelíthető meg utasterük, felépítésük hasonló, ráadásul teljes hajtásláncuk is megegyezik. És akkor mi a különbség? Hát persze; egy teljes kategória választja el őket. Segítek: a Volkswagen Polóról és Golfról beszélünk. Arra keressük a választ, hogy azonos felszereltség, illetve motorizáció esetén vajon megéri-e felárát (a cikk végén kiderül, hogy mennyiről is van szó) a Golf, vagy a friss és üde, Év Autója címet is bezsebelő Polo felnőtt a feladathoz és elhúz-e bátyjától?
A formai jegyeket gyorsan ugorjuk is át, hiszen egyrészt a külcsín abszolút ízlés kérdése, másfelől pedig a versenyzők belső értékeit hasonlítjuk össze egymáséval – különbben is, formailag egyértelműen látszik, hogy egy kasztba tartoznak, bár a Polo vonalai fiatalosabbak, lendületesebbek a Golfénál. Nos, az utas-, illetve csomagtereket vizsgálva egyértelműen a nagytestvér jön ki győztesen: hiába lett a Polo tágasabb elődjénél, a kategóriányi különbség ezen a két
területen egyértelműen érezhető. A Golf szinte minden irányban több helyet kínál: mind váll, mind pedig fejtérben ő a nyerő, és kategóriájához képest hiába számít kimondottan méretesnek a Polo utastere, négy nagyra nőtt felnőtt számára Istenigazából mégiscsak a bratyó nyújt elegendő helyet, kényelmet – ülései mellesleg komfortosabbak, sőt, klímája is finomabban dolgozik. A VI. generációs Golf csomagtartójába többet pakolhatunk, 280 liternyi cucc helyett úgy 350-et, az üléseket lehajtva pedig tovább fokozódik a különbség. A Polo csomagtere viszont átgondoltabb (a kivehető polcnak köszönhetően például síkba hajthatóak az ülések), karosszériája könnyebben átlátható, kezelhetősége pedig egy hajszálnyival jobb. A vastagabb pénztárcával rendelkező – és autójukra nagyobb összeget áldozó – vásárlók számára további előny a Golf személyében, hogy több extra rendelhető hozzá, nagyobb biztonsága pedig szintén nem mellékes. Szóval, Dávid vs. Góliát: 0 - 1.
A motorok terén már lényegesen kisebb különbségek mutatkoznak. A hajtást mindkét modell esetében a Volkswagen új fejlesztésű, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős, de csupán hengerenként kétszelepes 1,2 literes, négyhengeres benzinmotorja (105 Le, 175 Nm) végzi, amely meglepő dinamikával ruházza fel az autókat. Igen, még a kistestvérénél (mérés alapján) 131 kilóval nehezebb Golfot is. A kis benzines már alacsony fordulatszámtól terhelhető, mindenhol nyomatékos (turbólyukat alig észlelhetünk), a fordulatszámmérő mutatója pedig padlógáznál vígan rohan a leszabályozásba. A hatfokozatú váltók áttételezése megegyezik a két típus esetében, a hosszú hatod
A 105 lóerős 1,2-es turbómotor mindkettőhöz tuti tippikban 100 km/órás tempónál alig a 2000-es érték fölött tanyáznak a fordulatszámmérők mutatója. Persze a Polo egy kicsit fürgébb a Golfnál, amit (mérve) 0,7 szekundummal gyorsabb százas sprintideje is jelez (és rugalmasságban szintén erősebb valamelyest), ám ez a különbség korántsem egetverő. Az átlagfogyasztások között papíron 0,4 liter differencia van (5,3, illetve 5,7 liter/100 km), a gyakorlatban viszont még ennyi sem jelentkezik: alig 2-3 tizeddel bizonyult takarékosabbnak a Polo az Auto Zeitung fogyasztási normaköre során; átlagban mindkettővel el lehet járni 6-6,5 liter benzinnel száz kilométerenként. No de a lényeg, hogy az 1,2-es TSI mind a menetteljesítmények, mind pedig a fogyasztás terén kiváló választás az autókhoz, és normális használathoz a Golfhoz is bőven elegendő a 105 lóerős egység. A Golf kissé szerényebb menetteljesítményeit egyébként valamelyest kompenzálja jobban leszigetelt motorhangjával, valamint további előny, hogy esetében felárért egy hasznos start-stop rendszer kérhető a BlueMotion Technology csomag részeként. Az eredmény ebben a kategóriában 1 - 1/2 a Polo javára.
Nem csak a motorok hasonlóak, hanem a két versenyző vezethetősége is nagyon közel áll egymáshoz, bár a szakavatott szemek (és érzékek) azért észreveszik, hogy a Polo pozícionálásához méltó módon könnyedebben, kisebb erőkkel vezethető: féke finomabban adagolható, kormányzása érezhetően könnyebb, sőt, talán váltóját is kisebb erőbefektetéssel lehet kapcsolgatni: kezdő sofőröknek és hölgyek számára minden esetre tökéletes választás lehet, nem nehezebb terelgetni, mint egy dodzsemet. És a hasznos visszagurulás-gátlót vélhetően szintén rengeteg tapasztalatlanabb sofőr fogja díjazni, akiket az együtt eltöltött idő alatt sok-sok izzadtságtól és idegességtől ment meg ez a figyelmes opció. Persze a Golfot is könnyű terelgetni, amelynek nem csak kormányzása informatívabb, hanem futóműve is jobban sikerült kistestvéréjénél: a Golf komfortosabban suhan a Polónál, az útegyenetlenségeket finomabban kivasalja, sőt, trakcióban, illetve szlalomozásban is ő a jobb, annak ellenére, hogy érzésre a Polo tűnik könnyedebbnek. Zajszigetelés terén mindkét Volkswagen kimondottan jól vizsgázik, ám egy nüansznyival azért halkabb a nagyobbik, főleg magasabb sebességtartományokban. Szóval, vezethetőség terén újra nyer a Golf, mégpedig fél ponttal (Polo-Golf: 1/2 – 1).
Árban most alig 200 ezer forint különbség van közöttükEljött a költségek ideje, amely kategóriát látatlanban vélhetően mindenki a Polónak ítélne meg. Tőlünk nyugatabbra egyértelmű is a helyzet, ám hazánkban az 1,2 literes TSI motorokkal szerelt Trend felszereltségű Golfokra egy akció keretén belül átlagosan 600 ezer forint kedvezményt kínál az importőr, aminek köszönhetően vészesen közel kerül egymáshoz a két modell árcéduláján terpeszkedő összeg. Lényeg a lényeg, háromajtós 1,2 TSI Polót minimum 3,85 millió forintért vásárolhatunk meg, míg egy szintén háromajtós, azonosan motorizált Golf legkevesebb 3,99 millióba kerül. Nem gondolták volna, hogy ilyen szoros az árverseny, ugye? A legfontosabb opciós felszereltségeket megrendelve (ötajtós változatokról beszélek) a Polo 4,5 milliót, az akciós Golf pedig azonos szintre hozva 4,7 milliót kóstál, bár az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a Polo vásárlók azért valószínűleg jobb alkupozícióban vannak, a valóságban tehát kis ügyességgel minden bizonnyal nagyobb differenciát lehet kihozni a kettő között. Alacsonyabb vételára, olcsóbb alkatrészárai, valamint minimálisan kedvezőbb fogyasztása révén tehát a Polo nyeri a költségek területét, ám mindössze fél ponttal. (Polo-Golf: 1 – 1/2).
A Golf összességében jobban megéri pénzét - galériaÉs mi a verdikt? A számok nem hazudnak: a Polo összesen 2,5, míg a Golf 3 pontot szerzett, tehát ez esetben Góliát felülkerekedett Dávidon, bár a végeredmény igencsak szorosnak bizonyult. Összességében elmondható, hogy a Golf egy teljes értékű családi autó: tágasabb, komfortosabb testvérénél, ráadásul ő rendelkezik a nagyobb presztízzsel is, extra szolgáltatásait pedig meglehetősen alacsony felárért kínálja. A szintén remek, rendkívül könnyen vezethető Polo viszont fiataloknak (vagy fiatal pároknak), kezdő sofőröknek, esetleg nyugdíjasoknak jobb választás lehet, arról nem is beszélve, hogy megjelenése vagányabb a kissé unalmas köntösbe csomagolt Golfénál.





