A BMW X3 immár harmadik generációját éli, de már az X4 is átlépett is a második modellciklusába, ám az M Performance verzióknál eddig még sosem merészkedtek tovább a bajorok – persze sejteni lehetett, hogy ez is csak idő kérdése. Most végre eljött a pillanat, és a korábbi ízelítők után a BMW leleplezte a vérbeli X3 M és X4 M változatokat, melyek még a korábban várt értékeknél is többet hoztak, ráadásul rögtön megmutatták magukat Competition változatban is – sőt, a képeken tulajdonképpen csak így láthatjuk őket.
A külcsínről felesleges hosszasan értekezni: agresszív légbeömlők, minden oldalon M jelzések, négy méretes kipufogó, extra légterelők és alapból is 20 colos felnik teszik rögtön felismerhető a legvadabb X3-mat és X4-et. A Competition csomag mindezt fekete betétekkel – alapból krómszínű elemeket találnánk a két autón – és még nagyobb, 21 colos kerekekkel teszi teljessé a képet, az M Sport kipufogóról már nem is beszélve. Később a képeken is megfigyelhető M Carbon csomagot is megrendelhetik majd a vásárlók.
Akár 510 lóerő is feszítheti a lemezeket - galéria
Az utastérben az M5-ben feltűnő, pirossal kiemelt elemek lehetnek rögtön árulkodók – persze az X3 M és X4 M feliratok sem maradtak el a váltó elől és a digitális műszerfalról. Az egyedi váltógomb, a vörösen izzó start gomb és a kormány szintén piros, személyre szabható M1 és M2 üzemmódkapcsolói rögtön az egekbe emelik az adrenalinszintet, és akkor ott vannak még az M ülések, melyek kiváló tartásuk mellett nagyon kényelmesek is. Extrákból természetesen az M-es verzióknál sem lesz hiány: minden modern technológiai csodát ugyanúgy megrendelhetünk hozzájuk, mint a normál verziókhoz. A M kúra alatt egyébként a két autó mit sem veszített praktikumából, így ugyanúgy kiválóak maradtak családi használatra is.
Vörösen izzó részletek - galéria
Az izgalmak azonban mindenképpen a lemezek alatt rejtőznek, hiszen a két újdonság még az előzetes várakozásokat is felülmúlta: a friss, háromliteres, sorhatos erőforrás már alapból is 480 lóerőt és 600 Nm-es csúcsnyomatékot kínál, ám Competition verzióban már 510 tagú ménes áll rendelkezésünkre – a nyomaték változatlan marad. Mindezt az erőt a ZF nyolcfokozatú, bolygóműves automatája továbbítja a kerekek felé, méghozzá az M részleg által hangolt xDrive összkerékhajtási rendszeren keresztül. Mindez a hátsó tengelybe épített, aktív M differenciálművel karöltve minden vezetési szituációban az optimális tapadás, a lehető legsportosabb agilitás és a legtökéletesebb iránystabilitás követelményei szerint osztja el a négy kerék között a motorból érkező erőt.
Túlszárnyalták a várakozásokat - galéria
Amire pedig mindenki kíváncsi: a normál verziók 4,2, míg a Competition kivitelek 4,1 másodperc alatt képesek megfutni a mértékadó 0-100-as sprintet, míg a végsebesség szokás szerint 250 km/h-ban van korlátozva – de az M Driver’s csomaggal akár 280 km/h fölé is emelhető. A puszta sebesség persze még nem minden, az autónak az úton is kell maradnia, amiben az állítható M sportfutómű van segítségére: az igazán komfortos, puha rugózástól egészen a kőkemény, sziklaszilárd tartásig bármire képes a bajorok szerint a rendszer, amit a szintén állítható rásegítésű M kormánymű is segít.
Az i-re a pontot pedig a BMW-től megszokott módon, többféle üzemmódban használható menetstabilizáló teszi fel – egyébként akárcsak az M5-ben, itt is külön szabályozható a futómű, a kormányzás, a váltás sebességes és a motorkarakterisztika is, akárcsak a menetstabilizáló. Noha egy M modell esetében ez biztosan másodlagos szempont, de a 10,5 és 10,6 literre ígért vegyes átlagfogyasztás – amit ugyan a WLTP ciklus szerint számoltak ki, de átkonvertálták NEDC értékre – kifejezetten jónak mondható, és talán még hozható is lenne, de egy minimum 480 lovas autó volánjánál ülve ember legyen a talpán, aki a hatékonyságra koncentrál.
Azt egyébként szinte biztosra vehetjük, hogy a következő generációs M3/M4 modellekbe is ez a 480/510 lovas hajtáslánc kerül majd, de azok természetesen még vadabb menetteljesítményekkel szolgálhatnak majd. Az árakról egyelőre nincs információ, de már az X4 M40i is 20 millió felett indul, így mi minimum 24-25 milliós alapárral számolnánk.