Nem túlzás azt állítani, hogy a Volkswagen talán még soha egy modelljének bemutatója előtt sem csinált akkora felhajtást, mint az ID.Buzz körül. A várakozásnak azonban vége, ugyanis végre teljes valójában is leleplezték az autót, amely kétségtelenül magára vonzza a tekinteteket, azonban a vagány megjelenés mögött azért vannak kevésbé érthető részletek is, amelyek még az autó kisbusz státuszát is megkérdőjelezhetik.
A formákra nem is fecsérelnénk túl sok szót, hiszen már többször is láttuk az autót, de azt azért le kell szögeznünk, hogy a németek ID modellcsaládjának jellegzetes, modern megoldásait és a legendás, ikonikus T1-es formai elemeit összegyúró ID.Buzz bizony a valaha készült egyik legmenőbb kisbusz lett. A rövid túlnyúlások és a nagy üvegfelületek is kifejezetten jól állnak neki, és természetesen a kéttónusú fényezés is elmaradhatatlan – habár ennek bizonyára borsos felára lesz.
Elképesztően menő, de van némi turpisság - galéria
A pontos méretek is érdekesek: a normál változat 4712 mm hosszú, 1985 mm széles és 1937 mm magas, a tengelytávolsága pedig 2988 mm. Ezzel ugyan közel 26 centivel rövidebb a vadonatúj Multivannél, de majd’ 4,5 centivel szélesebb annál – tengelytávja 136 mm-re rövidebb. Ezen a ponton azonban nem szabad megfeledkezni a jóval rövidebb túlnyúlásról és az MEB elektromos platform nyújtotta extra helykínálatról. Később egyébként lesz nyújtott kivitel is, amely hét ülést kínál – erre azonban még sokat kell várnunk.
A vásárlók egyébként hétféle egyszínű, és négyféle kéttónusú fényezés közül válogathatnak majd – utóbbiaknál a felső rész mindig fehér lesz, és a képeken látható narancssárga, sárga és kék mellett még egy zöld árnyalat lesz elérhető. Keréktárcsák tekintetében 18-21 col közötti méretekből válogathatnak a vásárlók, de az alapverziókra acél felnik kerülnek.
Kisbusznak tűnik, de ezzel azért lehet vitatkozni - galéria
Az ID modellekből már ismerős minimalista, modern és jópofa stílusjegyek mellett a színvilágát tekintve a külső fényezést követi majd le az utastér. Természetesen számtalan rakodórekesz is lesz – például a két első ülés között. A műszeregység helyét az ID.Buzz esetében is egy kicsi, csak a legfontosabb információkat megjelenítő képernyő vette át, míg a multimédiás rendszer szerepét alapból egy 10 colos, felárért pedig egy 12 colos érintőképernyő tölti be – természetesen minden modern okostelefonos kapcsolódási módot ismer a rendszer.
A Volkswagen büszke arra is, hogy semmilyen állati eredetű anyag nem kapott helyet az utastérben, ellenben nagy mennyiségű újrahasznosított anyagot használtak fel, például a szőnyegek, az ülések és a tetőkárpit esetén. Az egyik környezetbarát matéria, amely a Seaqual névre hallgat, 90 százalékban PET palackokból, 10 százalékban pedig tengeri műanyaghulladékból készül. Összesen az utastér 71 százaléka használ újrahasznosított anyagokat.
Egyelőre csak öt hely, és hátul nem is különálló ülésekkel - galéria
A képeken az is jól látszik, hogy a Cargo kivitel jóval egyszerűbb felső elemet kapott a műszerfalra, mint a személyszállító verzió mutatós, ránézésre is jó anyagokat felvonultató megoldása. Ami azonban csalódást jelenthet, és megkérdőjelezheti az autó kisbusz státuszát is, hogy egyelőre csak ötüléses verzióról beszélhetünk, és talán még ennél is szomorúbb, hogy nem három különálló ülést, hanem egy a személyautókban megszokott üléspadot kapunk a ásodik sorban – a családosoknak tehát be kell érniük a szélső székek ISOFIX kapcsolódási pontjaival. Ezen a ponton tehát egy praktikusabb családi autó bőven oda tud pörkölni az ID.Buzznak.
Persze az 1121 literes csomagterrel sokakat kiengesztelhet az újdonság (a hátsó üléseket lehajtva 2205 litert). Az áruszállító kivitel 3,9 köbméteres rakteret biztosít, amiben két szabványos raklap is elfér. Ahogyan már említettem, a hosszított kivitel csak később csatlakozik majd a kínálathoz. A hangulatot a jópofa részletek és a minőségi anyagok mellett a 30 árnyalat megjelenítésére képes belső világítás is tovább fokozhatja.
A szokásos ID megoldások, néhány jópofa, új elemmel és sok tárolóval feldobva
Kicsit kitérve a Cargo verzióra, a már említett 3,9 köbméteres raktér és a műszerfal egyszerűbb megoldásai mellett az áruszállító háromszemélyes első üléssorral is elérhető lesz, ugyanakkor felárat kell fizetni azért, ha mind a két oldalra szeretnénk tolóajtót. Amellett, hogy a személyszállító kivitel több helyen is utal rá, hogy nem egy klasszikus kisbusszal van dolgunk (például a hátsó üléspad vagy a legfeljebb ötszemélyes utastér képében), a Cargo esetében is vannak árulkodó jelek, mint például a minden esetben felfelé nyíló hátsó ajtó, amely az ilyen modellekben szinte kivétel nélkül oldalra nyíló, kétszárnyas megoldás szokott lenni. A raktérben azért kapunk számos praktikus megoldást, mint például az első és az oldalfalakon található, sínen csúsztatható rögzítőpontok.
A Cargo is kifejezetten jól mutat - galéria
Ami a hajtásláncot illeti, kezdetben csak egyetlen lehetősége lesz a vásárlóknak. A bruttó 82, nettó 77 kWh-s akku egy 204 lóerős elektromotort táplál, ami 310 Nm-es csúcsnyomatékot biztosít, és kizárólag a hátsó kerekeket hajtja. A végsebesség 145 km/h-ban lett korlátozva, és bár a 0-100-as sprint pontos idejét nem árulták el a gyáriak, felépítéséhez mérten biztosan kellően gyors lesz az ID.Buzz. Később persze újabb változatok is csatlakoznak majd, így valószínűleg erősebb, nagyobb akkuval rendelkező és akár összkerékhajtású kivitel is érkezhet.
A hatótávról egyelőre nem ejtett szót a Volkswagen, de büszke az autó 0,285-0,29-es légellenállási együtthatójára, amely bár összességében nem kiemelkedő, kategóriájában valóban nagyon jónak mondható. Ettől függetlenül igencsak meglepődnénk, ha a valós hatótáv a 77 kWh-s akkuval 250 km fölé tudna emelkedni – pontos adat azonban egyelőre nincs. Ellenben a gyorstöltés nem akadály, hiszen akár 170 kW-tal is pumpálható az egység, amivel 30 perc alatt 5-ről 80 százalékra tölthető az akku – az AC töltés maximuma egyébként 11 kW. Az újdonság egyébként nem csak felvenni tud majd energiát a töltőponton keresztül, hanem adni is, például egy háztartásnak, ha éppen szükség van rá.
Belül kicsit egyszerűbb az áruszállító kivitel - galéria
Természetesen vezetéstámogató és biztonsági rendszerekből sem lesz hiány: félig önvezető rendszer, automatikus sávváltás, LED mátrixos fényszórók és automatikus parkolórendszer is lesz – utóbbi memóriafunkcióval. És ezek persze csak a jéghegy csúcsát jelentik, így a kisbuszok kategóriájában – már ha lehet annak nevezni az ID.Buzzt – kiemelkedő lesz ezen a fronton az autó.
Két raklap is elfér benne, de az ajtó felfelé nyílik - galéria
Az árak egyelőre nem ismertek, de ne legyen kétségeink afelől, hogy az ID.Buzz az ID sorozat egyik, ha nem a legdrágább tagja lesz. Mi azonban nagyon várjuk már a hosszított kivitelt, ugyanis ebben a formában, öt hellyel, de csak négy ISOFIX ponttal kissé öncélúnak tűnik az autó, amely vagány megjelenésével próbál csábítani, de közben nem sokkal ad többet – sőt, néhol kevesebbet –, mint egy normál családi autó, és ezeknek a pluszoknak ráadásul más pontokon meg is kell fizetnünk az árát.