Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az 2017-es év a villámos márka számára sokat ígér, a Peugeot-s mennyegző érdemeként 3+1 modell is csúcshódításra készül, ez  alkalommal pedig az importőr jóvoltából a Crossland X-et foghattuk egy menetpróba erejéig vallatóra a Budapest-Pozsony autópálya szakaszon, hogy megérkezve a WaterWorks Múzeumba, a világpremier előtt, mi magunk is szemügyre vehessük az új GrandlandX-et. A villámos márka jelenlegi kínálatának legnagyobb SUV-ja a gyártósort megelőzve, mesteri gyári kezek munkájaként, mintadarabként érkezett a szlovák fővárosba, hogy  testközelből adhassunk róla hírt.

A beszámolónak ez alkalommal két része lesz, egyfelől a Grandland újdonságait fogom megénekelni, másrészt azonban szólni kell a gyáriak legfrissebb crossoveréről, a kistestvér a Crossland X-ről is, amelyet már Kenéz kolléga is elvitt egy körre, igencsak reménykeltő információkkal távozva.

A kistestvérrel mentünk a nagytestvér bemutatkozására

Önök kérték: mindenki SUV-t készítAhhoz viszont, hogy az autókról konkrétan közelebbi képet is adjak, induljunk nagyobb távolságból. Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója a sajtóbemutatón egyúttal a márka piaci helyzetét és eladási számait is ismertette, melynek tükrében még érdekesebb a SUV és CUV (Crossover Utility Vehicle) pozíciója.  A teljes autópiac vonatkozásában elmondta, hogy az elmúlt két évben egyaránt bővülés és növekedés látszik az eladási számok tekintetében: 2015 és 2016 között 24,5%-os, míg a tavalyi évet követően 15%-os emelkedés látható, míg a hivatalos Datahouse adatok szerint a márka a májusi eredmények tükrében a harmadik helyet foglalja el a Ford és a Suzuki mögött a hazai teljes piacon.

Az Opel alaposan lendületbe jöttA flottás és magánszemélyeknek történő eladás tekintetében is érdekes változások mutatkoznak, melyek a SUV és crossover modellek vonatkozásában is érdekesek lehetnek, hiszen ezek azok az autók, melyeket elsősorban családi használatra, magánszemélyek vásárolnak. 2017.  január és május között 9%-os növekedés tapasztalható a kiskereskedelmi eladásokban (jelenleg 53%-47% a flotta javára, de csökken a különbség) ráadásul ahogy bevezetőnkben is szóltunk róla, idén négy újdonság is vásárlókra kíván találni. Ebből talán a teljesen elektromos Ampera-E (teszt hamarosan) lesz egy kicsit kakukktojás a kisebb darabszáma miatt, de három testvére, az Insignia és a Crossland X, valamint a Grandland X mind igencsak vonzó lehetőségeket nyújtanak majd.

Név alapján nagy, valójában kompaktMivel a Grandland X-et korábban még nem láttunk, következzen néhány ismérv a most  kizárólag a szaksajtónak prezentált modellekről, melyek áprilisban készültek. A gyártósorra kerülő darabok az elkövetkező hetekben kezdik meg útjukat, és várhatóan szeptember végén, október elején kerülnek a kereskedésbe, s mi magunk is az őszi időben vehetjük majd górcső alá. De hova is tartozik a modell? Méretben haladva az Opel kínálatán, akkor a Crossland X jelenti a kis belépőt (például a Suzuki Vitarának megfelelve), fölé a Mokka X sorol (méretben a Suzuki SX4 S-Crossnak megfelelve), majd pedig jön a Grandland X, ami a Peugeot 3008 villámos megfelelője.

Jól titkolja a közeli francia rokonságotA formaterv mindig érdekes téma, és rendkívül sok meglátást érdemelhet, amit tesztünkben majd meg is teszünk, de ami már most látszik az újdonságon az a klasszikus motorháztető él, a Mokkánál is látható trapéz alakú hűtőrács a büszke Opel lógóval, mely két szárnyban folytatódik, ehhez a széthúzott lámpák fokozzák a sportosságot nappali és helyzetjelző LED-es világítással. Az oldalsó övvonal ráadásul felfelé folytatódik, ahogy követjük tekintetünkkel, a lágyabb vonalak a tetőn is érvényesülnek, mely opcionálisan kétszínű és üveg is lehet. Megjelenésében tehát jól kendőzi a modell a rokonságot.

A lemezek alatt ő egy Peugeot 3008A Grandland X 4,48 méteres hosszával egy jottányit még közvetlen testvérénél, a Peugeot 3008-nál is nagyobb, köszönhetően a nagyobb túlnyúlásoknak. A 2675 mm-es tengelytáv és a platform is megegyezik, így például az egyszerű csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztés is az oroszlános testvérből érkezik majd. Viszont ennek köszönhetően a csomagtartó meglehetősen tágas alapból 514 literes, amelyet az ülések ledöntésével 1,65 köbméterre növelhetünk.

Belső méretben alaposan a Mokka X fölé mutat

Az opelesítés egyébként jól sikerült: testvérétől teljesen elkülönül megjelenésben a Grandland X, és ez igaz a belső térre is, amely a villámos márkára jellemző kialakítást kapott. A technológiai megoldások és felszereltségek közösek: teljesen LED-es adaptív fényszórót, AGR minősítésű üléseket, vezeték nélküli töltést, vezetési segédrendszerek arzenálját és az OnStar szolgáltatást is megtaláljuk a kínálatban. A belső teret illetően az Insigniánál is jelenlévő tulajdonságok visszaköszönnek: a vezető felé eső kijelzők és a széjjelhúzott műszerfal minőségi, puha tapintású műanyagokkal parolázik.

A belső kialakítást a villámos márkára jellemző

Összkerékhajtás nem lesz (hiszen a 3008-hoz sincs), de elérhető a menetstabilizálóval és a négyévszakos abronccsal trükköző Grip Control rendszer. A motortér is francia tartalommal jelentkezik, méghozzá az 1,2 literes háromhengeres és az 1,6 literes négyhengeres turbómotor képében, amelyekhez a kétliteres dízelmotor kínál kezdetben kecsegtető alternatívát 2018. januárjától.

Teljes valójában majd csak év vége felé érkezik

Az árakról még korai beszélni, hiszen a meggyőzően tágas, jó minőségű anyagokból építkező modell igazán csak a Frankfurti Autószalonon vezeti fel magát, hogy az ősz végével megérkezzen hozzánk.

A Crossland X csomagtartó és ülések tekintetében kategóriaelső

Addig is itt a kistervér Crossland X, ami 4,21 méteres hosszúságával 16 centiméterrel rövidebb az Astránál, de közben 10 centiméterrel magasabb is, ami nagyon jót tesz a kilátásnak. Leginkább a Meriva utódjának tekinthető, méreteiben, használhatóságában, ugyanakkor modern megjelenése, a Grandlandnál is említett stílusjegyei, vagy az Adammal párban lévő tetőíve vagányságot kölcsönöz megjelenésének.

Családi autóként is megállja a helyétA B-szegmensben is egyre emocionálisabb autókat kívánnak a vevők. Mozgalmas designjával és az urbánus életstílushoz illő előnyeivel ennek a várakozásnak felel meg a Crossland X, – városban kezesen viselkedik, hosszú úton magabiztosan teljesít“, jelentette be az Opel marketing-főnöknője, Tina Müller az X-Faktoros típust. „Olyanoknak való, akik a városban élik ki a vidék iránti szeretetüket, saját paradicsomot és zöldséget termesztenek a tetőteraszon, és tágas helyet akarnak a gyerekeiknek, illetve amikor bevásárolni mennek a bio-piacra“  - mondják a gyáriak, mi pedig teszten is próbáljuk ezt ellenőrizni, de addig is következzenek a benyomások a menetpróbáról, női szemmel.

Szokásos Opel-belső, ami most azért meglepő, mert nem német modellről beszélünk

Csodát nem tesz, de azért sokat elnyelAz utastér tágas, magasabb utasaink sem lesznek gondban sem a láb, sem a fejtér vonatkozásában, kényelmesen utazhat akár 5 fő is a csomagjaival, és amiről különösen pozitívan tehetünk említést, az az ülések kényelme és állíthatósága. Nemcsak gerinctámasz van benne, hanem az első és hátsó sor eltolható 150 miliméterrel, ezzel pedig 410 literről 520-ra növelhető a csomagtartó, ami a kategóriában a legtágasabb megoldást jelenti.  A deréktámasz elektromosan állítható, emellett az ülőlap hossza is, ami hosszú lábú pilóták számára egyenesen áldás - és ezen a szinten kizárólag csak a villámosok kínálatában elérhető.

A műszerfal a fekete szín dominanciája ellenére igényes és kellemes érzetet ad, nem kemény, ráadásul a nap sem tükröződik vissza rajta. A kormány bőrözött, jó fogású, azonban vezetés közben úgy tapasztaltam, hogy a kelleténél jobban igényli a sofőr munkáját, kisebb holtjátéka van, ugyanakkor az autó jól manőverezhető szűk parkolóban is, az első oszlopok sem takarják a kilátást, a fordulókör 11,2 méter faltól falig.

A hajtásláncokat illetően igencsak jó dolgom volt, ugyanis a Budapest-Pozsony útvonalat egy 120 lóerős 1.6 CDTI Crossland X kormányánál töltöttem, míg a Pozsony-Budapest útvonal az 1,2-es 130 lóerős háromhengeres benzines turbómotor társaságában telt, immár automataváltóval, tehát a modellpaletta mindkét változatára lehetőséget biztosított az importőr, ami nagyban segítette az impressziók kialakítását.

A tesztadatokra és mérésekre Olvasóinknak még várniuk kell, ugyanakkor női szemmel tapasztalataim közé tartozik, hogy a motor jól húz, gyorsításra hamar megjön a nyomaték, és gond nélkül tudunk autópályán előzni. A benzines lehetne kulturáltabb, a dízel váltója pedig pontosabbA karakterével sincs gond, maximum lehetne egy árnyalattal csendesebb, a benzines alacsony fordulaton is pozitív, de nem bánja, ha magasabb tartományba visszük. Ebben az esetben automata váltóval történt a próba, amely igencsak előnyére szolgált, a váltómű minden érezhető fennakadás nélkül, jól végzi a dolgát, gyorsításnál sem lehet okunk panaszra a visszakapcsolásra, jelentős mértékben fokozza a komfortot. A kézi váltóval a dízel esetében ez esetben nem teljesen tudtam megbarátkozni, a menetpróbán az autó még nagyon új volt, ezért minden pontatlanabb váltást, kicsit nehezebb kapcsolhatóságot ennek tudok be, így a szívem most az automatáé.  A biztonsági rendszereket illetően a széria felszereltség mindkét szinten magas, az extralistán pedig egészen kedvező tételeket is találunk.

Az biztonság mellett a parkolás szintén fontos szempont, ehhez az Opel-frontkamera járul hozzá, mely olyan vezetőtámogató rendszerek alapját képezi, mint a jelzőtábla- és a sávtartó-asszisztens. Ha véletlenszerű sávelhagyást regisztrál a rendszer, látható és hallható riasztással figyelmeztet, de tartozik hozzá gyalogos felismerővel és automatikus vészfékezéssel kiegészített figyelmeztetés a frontális ütközés veszélyre vonatkozóan is. Mindehhez hozzátartozik a Crossland X panoráma tolatókamera, 180 fokos látószöggel, ami szintén segíti a vezetőt.

Összességében: a crossover Crossland X-et vezetve is pozitív vezetői élményeket szereztem, a praktikuma kiváló, a manőverezhetősége és a beltere szintén, a menetpróba alapján a benzines és automataváltós modell a testvéri egyenlőség mellett kedvesebb lett a szívemnek, amellett, hogy fogyasztásában és kulturáltságában a dízelnek is adhatunk esélyt; nem járunk rosszul, a kézi váltó pedig nem szerpentines használat mellett megszokható lesz. A kompakt SUV kategóriában már prémium jegyeket mutató Grandland X vonzó és ígéretes versenyző lesz, üléspróbáján mind küllemét, mind belterét illetően bókokat zsebelhet be - kíváncsian várjuk, hogy elvihessük egy körre.