A Volvo mostanában nem csak jól, de villámtempóban is dolgozik: mindössze bő egy hónap telt el az új Volvo XC60 első bemutatkozásától kezdve, a középkategóriás prémium SUV máris megérkezett Magyarországra. Nem haboztunk: közelről megismerkedtünk az XC90 kistestvérével.
Már hazánkban is tiszteletét tetteA testvéri viszonyt pedig nem árt kihangsúlyozni, ugyanis az új XC60 generáció nagyon is közel áll a tesztjeinken is jól teljesítő behemót rokonához, olyannyira, hogy a moduláris platformban, külső és belső tekintetében, sőt, még a hajtásláncokban is jó részt közösködnek; csak épp a 60-as a nevéhez híven kisebb. Mindez azt is jelenti, hogy az újdonság az elődnél magasabbra pozícionált, ezzel együtt pedig közelebb került a prémium konkurensekhez is, méghozzá annyira, hogy bizonyos tekintetben felül is múlja őket.
Elődjét minden tekintetben alaposan felülmúlja
Az XC60 permierjét kimondottan nagy érdeklődés övezte már a Genfi Autószalonon is, ami nem véletlen: a típus a Volvo egyik legsikeresebb modellje volt – a márka éves eladásainak 30%-át tette ki a közepes SUV. Magyarországon ráadásul még nagyobb részarányt hasított ki magának a családbarát méretű, de túlzásoktól mentes modell: volt olyan év, amikor a teljes eladások 40 százalékát adta a modell.
A hűtőrácsig nyúlik Thor kalapácsa - galériaAz első generációs XC60 nem csak a Volvo egyik legkeresettebb modellje, hiszen a gyáriak szerint az immár 8 éves pályafutása alatt Európa legkeresettebb középkategóriás szabadidőjárműve lett – világszerte egyébként közel egymillió, míg hazánkban 3500 darab kelt el belőle. A váltás ideje azonban eljött, és a 60-as széria első vadonatúj tagjaként bemutatkozott a második generáció, ami a nagytestvérek megoldásaiból építkezik.
Külső tekintetében a Volvo legfrissebb formanyelvének finoman továbbfejlesztett verziójával találkozhatunk: a tervezők az XC90 vonásait jó érzékkel ültették át az egy mérettel kisebb modelljükre is, miközben olyan finom újításokkal találkozhatunk, mint a LED-es fényszórókból kilépve egészen a hűtőrácsig nyúló nappali menetfények – melyek természetesen ezúttal is Thor kalapácsát mintázzák – vagy a V90-hez hasonlóan az autó közepe felé nyújtózó hátsó lámpák. Az újdonság többféle kivitelben lesz elérhető, melyek hatással vannak a hűtőrács mintázatára és a lökhárítókra is.
Luxussal megtömött és sportos kivitel is akad
Többféle kivitelben lesz elérhető - galériaAz új generációs, a svédek SPA platformjára épülő XC60 a magasságát leszámítva minden tekintetben nőtt elődjéhez képest, így 4688 mm magas, 1999 mm széles és 1658 mm magas, míg tengelytávolsága 2865 mm. Az alap hasmagasság 1,4 centivel csökkent, ami 21,6 centis értéket jelent, de ez a valós használatban valószínűleg nem lesz fontos szempont a vásárlók számára. Ezen a „problémán” ugyanakkor könnyen segíthet majd az opcionálisan 736 ezer forintért rendelhető légrugós futómű, amely szükség esetén képes lesz megemelni az autót 40 mm-rel. Elöl egyébként MacPherson, hátul pedig többlengőkaros felfüggesztés biztosítja a kényelmes utazást.
Szinte lehetetlen megmondani, hogy nem XC90Az utastérben még annyi meglepetés sem vár ránk, mint a külső formák esetében: belül szinte egy az egyben a 90-es széria formai megoldásai köszönnek vissza, persze a valamivel kisebb méretekhez igazítva – ez egyben azt is jelenti, hogy ugyanazokkal a rendkívül finom anyagokkal találkozhatunk, majd az XC60-ban is. A középkonzolt így ezúttal is a multimédiás rendszer hatalmas, függőleges elrendezésű érintőképernyője foglalja el, és a műszerfal helyén is egy digitális megjelenítőt találhatunk. A gyáriak egyébként frissítették a szoftvereket, így jobb grafikát és használhatóságot ígérnek – emellett természetesen szinte minden mobiltelefonos kapcsolódási lehetőség rendelkezésre áll majd.
Ugyanazok az opciók rendelhetőek, mint felsőkategóriás testvéréhez
Bőséges helykínálat hátul isA helykínálat a láb- és válltér tekintetében javult az utastérben, hiszen míg előbbi 2,1 centivel, addig utóbbi 2,7 centivel gyarapodott a második sorban – a fejtér panorámatető nélkül nőtt, míg azzal együtt csökkent valamelyest, de ennek nincs jelentősége, mert ezzel eddig sem volt semmi gond. Az üléspróbánk során négy 1,9 magas felnőtt gond nélkül elfért a tágas beltérben, ráadásul ezúttal is különösen kényelmes, finom bőrkárpittal borított ülésekben foglalhattunk helyet.
A csomagtér a padló alatti rekeszt is beleszámítva 505 literes lett, ami közel sem a kategória legnagyobbja, de így is elegendő lehet. Az újdonság természetesen a Volvo minden eddig ismert vezetéstámogató és biztonsági rendszerét megkapja, de további újdonságok is bemutatkoztak a kínálatban.
A csomagtér mérete az átlagot képviseli
Az új rendszer a kormányzásba szólhat bele minden eddiginél több esetben. Az újdonság 50 és 100 km/h között kormányerő-rásegítéssel segít majd elkerülni a baleseteket, ha úgy ítéli meg, hogy a vészfékezés nem elegendő a megelőzésre. Emellett a holttérfigyelő is kibővül, hiszen amennyiben figyelmen kívül hagyjuk a jelzését, úgy még indexelés mellett is megpróbálja saját sávunkba visszakormányozva elkerülni az ütközést. Ugyanez igaz lesz abban az esetben is, ha szemből észlel érkező autót a rendszer, de mi mégis kitérnénk a saját sávunkból. Mindez ráadásul az elődnél kedvezőbb áron, 531 ezer forintért elérhető.
Az XC60 kiemelten fontos a Volvónak - galériaAz új XC60 tehát képes lesz még nagyobb testvéreit is felülmúlni biztonsági asszisztensek tekintetében. Ezzel, a közös alapokkal és az ugyanolyan finom anyaghasználattal arra ösztönözheti a vásárlókat, hogy amennyiben nincs szükségük az extra térre, válasszák a közepes SUV-t a nagytestvérrel szemben. Mindezt pedig a motorkínálattal is alátámasztják, ugyanis ugyanazokat az erőforrásokat találjuk majd az újdonságban is, mint a 90-es szériában – beleértve a bivalyerős, konnektoros hibrid T8 Twin Engine-t is.
Kezdetben ráadásul csak az erősebb egységekkel lesz elérhető az XC60, így benzines fronton a jól ismert négyhengeres turbósok T5 és T6 jelű változatait rendelhetik majd meg a vásárlók, melyek 254 és 320 lóerővel, illetve 350 és 400 Nm-es csúcsnyomatékkal támadják majd alapáron mind a négy kerekeket az Aisin gyártmányú nyolcfokozatú automataváltón keresztül – az összkerékhajtás-automata páros egyébként minden verzióhoz alapból jár majd kezdetben. Míg előbbinek 6,8, utóbbinak csak 5,9 másodpercre lesz szüksége, hogy elérje a 100 km/h-s sebességet, a végsebességük pedig 220 és 230 km/h-ban állapodik meg – vegyes étvágyuk a gyáriak szerint 7,3 és 7,7 liter lesz 100 kilométerenként.
Nagyobb és még biztonságosabb - galériaDízelfronton a D4 és a D5 jelű, szintén négyhengeres szerkezetekkel találkozhatunk, melyek 190 és 235 tagú ménessel, és 400 illetve 480 Nm-es nyomatékcsúccsal állnak csatasorba, 8,4 és 7,2 másodperces 0-100-as sprintet szavatolva. A végsebességük 205 és 220 km/h lesz, míg fogyasztásuk 5,2 és 5,5 literre adódik. A nagyágyú szerepét természetesen a T8 Twin Engine kivitel tölti majd be: a konnektoros hibrid hajtáslánc 407 lóerős összteljesítményének és 640 Nm-es csúcsnyomatékának köszönhetően 5,3 másodperc alatt katapultál 100-ra, és meg sem áll 230 km/h-ig. A 10,4 kWh-s akkumulátornak köszönhetően a gyáriak 45 kilométeres teljesen elektromos hatótávot ígérnek.
A vadonatúj XC60 tehát mindent megkapott, amiről egy Volvo modell csak álmodhat, ami merész húzás a svédektől, hiszen így házon belül csináltak konkurenst az XC90-nek – nem elég, hogy külsőre nagyon hasonlítanak, a lemezek alatt gyakorlatilag ugyanaz a technológia lapul, és még minőségben sem nyújt kevesebbet a kisebbik testvér. Ettől függetlenül természetesen nem féltjük az XC90-et, hiszen plusz két ülésével és nagyobb csomagterével továbbra is sokaknál előnyben lehet, illetve rengetegen választják a méretesebb modellt csupán csak impozánsabb kiállása miatt, még akkor is, ha valójában nincs szükségük az extra térre.
Kedvező alapmodell egyelőre nincsPersze a kérdésbe egy fontos tényező alaposan beleszól: az árazás. A tudását tekintve talán nem meglepő, de az XC60-as bizony drágább elődjénél - igaz, a konkurensekhez képest még így is sok esetben kedvezőbb. Az XC60 egyelőre csak izmosabb erőforrásokkal elérhető, de a későbbiekben gyengébb szerkezetekkel is megrendelhető lesz, a 150 lóerős dízel vagy a 190 lóerős benzines kézi váltóval, elsőkerékhajtással nagyjából 11 millió forinttól fog indulni. A teljes választék érkezésére azonban még 2018 év elejéig várnunk kell. Addig is jelenleg csak automataváltóval és összkerékhajtással, legalább 190 lóerővel rendelhető a modell.
Ez az egyik oka annak, hogy az újdonság bizony igencsak borsos alapárral vág neki a nagy versengésnek, de az összehasonlítás csalóka, hiszen hiába találunk az ugyanolyan izmos, automataváltós és összkerékhajtással is ellátott ellenlábasok között akár 0,6-1,3 millióval olcsóbb változatokat, ugyanolyan szintre extrázva bizony már ugyanekkora különbség jöhet ki a Volvo javára.
Finom részletek alapáronA D4 jelű, 190 lóerős dízelt egyébként 13,933 millióért vihetjük haza a jelenleg legalacsonyabb, Momentum felszereltségi szinten. Ehhez azonban az adaptív tempomat és a félig önvezető funkció kivételével már a Volvo összes szupermodern vezetéstámogató és biztonsági asszisztense jár, beleértve a gyalogosfelismerőt, a frontális asszisztens elkerülését segítő, az útelhagyást megakadályozó és az ütközésre felkészítő megoldásokat is. Ha mindez még nem lenne elég, tolatóradar, teljesen LED-es fényszórók, kulcsnélküli indítás, 18 colos keréktárcsák, lejtmenetvezérlés, 9 colos, érintőképernyős multimédiás rendszer, hangulatvilágítás és egyéb finomságok is alapáron járnak. Ezen a téren egyelőre tehát egyedülállónak mondható az XC60, de a későbbiekben jön egy ennél kedvezőbb szint is, ráadásul az előbb felsorolt biztonsági rendszerek ahhoz is járnak majd.
Csúcshifi csúcsáron: a 15 hangszórós Bowers&Wilkins rendszer 1100 Wattja 969 ezer forintba kerül
Az egyel magasabb, Inscription szint az összes változathoz egységesen 1,43 millióval kerül többe, és ehhez már bőrkárpitot, teljesen digitális műszerfalat, fabetéteket, vezetési mód beállításokat és 19 colos keréktárcsákat is kapnak a vásárlók – ezeken felül pedig több optikai elem teszi látványosabbá ezt a felszereltséget. Az R-Design olcsóbb a csúcsot jelentő Inscription-nél, hiszen a Momentumhoz képest mindössze 920 ezerrel kerül többe, ám ezért a pénzért nagyobb részt csak a külsőt érintő változtatásokat kapunk. A népszerűbb extrákat a prémium kategóriához mérten egész kellemes árazással látta el a Volvo, hiszen az ülésfűtést 113 ezer, a navigációs rendszer 373 ezer, az első parkolóradar 134 ezer, míg a tolatókamera 156 ezer forintba kerül. A Piloted Drive funkciót is tartalmazó csomag ára pedig 525 ezer forint.
A beszállót jelentő D4-hez képest a 235 lóerős D5 jelű dízel 1,036 milliós felárat jelent, így minimum 14,969 milliót kell leszurkolnunk az izmosabb öngyulladósért. A legolcsóbb benzines egyelőre a 254 lóerős T5, amelynek alapára 15,306 millió forint, míg a turbó mellett kompresszorral is töltött, 320 lóerős T6 pont egymillióval több ennél. A csúcsot jelentő, 407 tagú ménest mozgósító T8-as hibrid csak a legmagasabb szinten érhető el, ráadásul jóval gazdagabb alapfelszereltséggel, így nem meglepő, hogy 21,828 milliós alapárral látták el a gyáriak. Ezt 2,4 millióval megtoldva egyébként az XC90 ugyanezzel a hajtáslánccal szerelt, ugyanilyen felszereltségű változatát is megkaphatjuk – a többi motornál azonban nagyobbra nyílik az olló, azoknál ugyanis 3 milliós különbséggel számolhatunk.
Az első példányok június végén érkeznek meg hazánkba
Mindez viszont egyetlen kérdést hagy nyitva: a tulajdonságokért. Ha ugyanis az XC60 csak méretben tud kevesebbet felmutatni a nagytestvérnél, akkor bizony a kategória legjobb választásával randevúztunk, ha viszont más téren is visszavett a Volvo, akkor nagyobb különbséget látnánk jónak - de első találkozásunk alapján nem ez a helyzet. Az XC60 legalább akkora sikereknek nézhet elébe, mint elődje, mi pedig alig várjuk már, hogy részletes tesztnek vethessük alá az újdonságot.