A francia gyártók inkább az alacsonyabb kategóriákban jeleskednek annak ellenére, hogy Franciaországot az igazi luxus és stílus hazájaként aposztrofálja a világ. A Renault-nál sincs ez másképp, azonban a gyártó emberei a most érkező Latitude bevezetéséhez nagy reményeket fűznek.
Persze a Renault is próbált már szerencsét a felsőbb szegmensekben, elég csupán a Safrane, Avantime és Val Satis modellekre asszociálni, azonban különc stílusuk és az általuk közvetített luxus ellenére a piac egyáltalán nem értékelte az igyekezetet, gyakorlatilag mindegyik elbukott és szép lassan kikoptak a palettáról.
Most viszont teljesen más irányból közelítették meg a problémát a franciák, és inkább egy konvencionálisabb külső köntösbe bújtatták a prémiumnak szánt utasteret, amivel talán nagyobb sikerre számíthatnak, hiszen a kategóriából választó vásárlók jó része inkább a hagyományos értékeket részesíti előnyben.
Próbálták európaivá varázsolniAz alapot a Renault egyik partnere, a Samsung szolgáltatta az SM5 modellel, amelyet – a Koleoshoz hasonlóan – egyszerűen átöltöztettek az európaibb ízlés mintáját szem előtt tartva. A képeken kissé semmilyennek tűnő Latitude a valóságban azért komolyabb és határozottabb kiállással rendelkezik – 4897 mm-es hosszával egyértelműen – , de ettől függetlenül tényleg izgalomtól mentes a vonalvezetés. A letisztult formákat itt-ott jelentősebb mennyiségű króm betéttel vértezték fel, ami a látvány mellett az autó prémium mivoltát is hivatott jelezni. Egyébként a franciák nem is erre, sokkal inkább a magas szintű kényelmet biztosító beltérre büszkék leginkább.
A kétliteres dízelekkel lesz kelendőA szokásos elektronikai és kényelmi arzenált most nem zongoráznám végig, ellenben egy-két részlet mindenképp említést érdemel. A legtöbb figyelmet talán a sofőr és utasainak még komfortosabb utazását biztosító rendszerek, így a légtisztító és –frissítő, valamint a masszázsfunkcióval ellátott vezetőülés kapták. A bőrülésekbe huppanva a látványos LED-es műszerfalvilágítás vonja magára a figyelmet, ami hamar át is irányítódik a változtatható intenzitással illatozó középkonzolra, persze nyilván nem ez a legfontosabb képessége. A helykínálat elöl korrekt, hátul viszont 185-190 centis magasság felett már a fejtér szab határt a kényelemnek. Az utasérben fellelhető anyagok nem a legjobbak, de ekkora összegért ne várjunk csodát.
Nézzük a legfontosabb tényezőt: mit kapunk a pénzünkért? A legalapabb konfigurációt a Nissantól származó 140 lóerős kétliteres benzines és az alapfelszereltség párosa alkotja 6.490.000-ért, azonban a dízelmotorokra kimondottan éhes hazai piac biztosan nem ezt preferálja majd. A csúcsverziót háromliteres V6 dCi szolgáltatja Initiale felszereltséggel, ami a panoráma tetőn kívül tényleg mindent magában foglal, azaz a bőrhatású kárpitozásért, kanyarkövető xenonfényszórókért és szépen szóló Bose hifiért sem kell további összeget fizetni, azonban a 240 lóerős dízelmotor és az automataváltó párosa ily módon felextrázva épp 12 millió forint alatt marad, nyilván ez sem lesz a legnépszerűbb változat idehaza. Ellenben az arany középutat jelentő – de még így is bőségesen felszerelt – Privilege szinthez két korrekt gázolajos erőforrásból választhatunk: a kétliteres dízel 150 lóerővel és kézi váltóval 7.790.000-ért vihető haza, míg az erősebb, 175 lovas automata 8.440.000-et kóstál.
A legnagyobb konkurensekkel szemben Európában egyértelműen csak az árával tud versenyre kelni a Latitude, ám e tekintetben sem ad okot maradéktalan elégedettségre. A benzinmotorral szerelve komoly konkurenst kap a kiváló árral kecsegtető Peugeot 508 személyében, ami a remek 1,6 THP motorral és a bővebb felszereltséggel gyakorlatilag az 508 kerek 400.000 forintos felár ellenére is eldönti a párbajt, az öngyulladósoknál pedig a kiváló 2,2 literes 204 lovas HDi-vel támad az oroszlános márka nagyszedánja. Eközben a magasabb árkategóriában induló erősebb dízeleket a Skoda Superb is megszorongathatja kétliteres gázolajosával, a Passat pedig mindeközben a drágább kasztba sorolódik, viszont az ő esetében a hozzáadott értékek és kifinomultság miatt keletkezik az ártöbblet.