Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Megérkezett a Chevrolet Cruze kombi változata, amely már önmagában elég fontos változás a kedvező árú kompakt modell életében. Ám ennyivel nem érték be a gyártó mérnökei: a teljes paletta megkapott az Opeltől egy-egy fejlettebb benzin- és dízelmotort. Valljuk be, a szívátültetés ráfért a Cruze-ra. Kölni túránk során megvizsgáltuk, hogy ez milyen változásokat hoz a modell életébe.

Puttonyt kapott, meg új motorokat - galériaA Chevrolet kitartóan, ügyesen jön fel. Fejlődésüket valahol még egyértelműnek is titulálhatjuk, hiszen a koreai-amerikai márkánál igazán válságtűrő recept alapján főznek: korrekt autót kínálnak, remek árakon. Közöttük is oszlopos szerepe van a kompakt modellnek: a szedánként debütált Cruze legutóbb ötajtós ferdehátúként járt nálunk, amikor is a legnagyobb kritikát idejét múlt hajtásláncáért kapta. Most azonban élete talán legnagyobb frissítésén van túl a 2009 óta már 1,3 milliós példányszámban gazdára talált Chevrolet, amelyet a műszaki tartalom bővítése mellett az is jelez, hogy végre puttonnyal is kapható a típus.

A Chevrolet Cruze Station Wagon névre hallgató modellre nagy szükség van a szegmensből úgy 22 százalékos szeletet képviselő kombi kategóriában, viszonylagos késése pedig inkább csak azzal magyarázható, hogy a GM nem kívánt vele túl erőteljesen az Opel Astra ST lábára lépni. Bár néhány centiméterrel kisebb méreteiben a Chevrolet újdonsága, valójában meglehetősen erős ajánlatnak tűnik.

0,5 köbméteres puttony - ha kell, 1478 literig bővíthető.

Belül kellemes formák, minőség és helykínálatA 4,68 méter hosszú puttonyos a testvérektől már megszokott kellemesen szellős utastér és átlagosan jó helykínálat mellett 500 liternyi jól pakolható csomagteret is kínál, amely az említett Astrával épp pariban van. A bővíthetőség sem szenved csorbát: a 60-40 arányban síkba dönthető hátsó ülések közel 1,5 köbméteres teret adnak, amely ha nem is kiemelkedő, a hétköznapok során biztosan elegendő méret. A tekintélyesebb hátsót a tervezők ügyes fogásokkal simították bele a határozott élekkel megformált robosztus formatervbe, így kellemes összkép fogad, jó adag praktikummal nyakon öntve.

Ügyes közepes rendszert is kapott - galériaEmellett a beltér sem maradt érintetlen, bár itt inkább az elektronika, mint a formák forradalmát érhetjük tetten. Így például a GM berkein belül először a Chevrolet-hez rendelhető kulcsnélküli rendszer, de már tolatókamera is elérhető a Cruze-hoz. Fontos újdonság, hogy az ügyes navigációs rendszer mellett kérhető a MyLink névre hallgató, tagadhatatlanul 21. századi, érintőképernyős fejegység. Az LG-től származó rendszer amellett, hogy szép megjelenítésű és gyorsan dolgozó hétcolos érintőképernyős kijelzővel rendelkezik, a manapság forgalomban lévő összes készülékkel képes kapcsolódni – például Bluetooth segítségével, amelynek segítségével immár zenét is hallgathatunk. Kábeles kapcsolódásnál videókat is lejátszhatunk, sőt, bizonyos (eddig még tisztázatlan) telefonok navigációs rendszerével szintúgy képes kommunikálni a MyLink – vagyis navigációs funkciót egyaránt kínál. Mellette a 2013-as modellévre a hagyományosabb audiorendszerek a navihoz hasonlóan új formákat kapnak, fontos kiegészítőként pedig már USB port is szériában jár hozzájuk.

Jól álcázott újdonságok - rávilágítunk.Bár a sajtóközlemény erről nem szólt, de a kölni menetpróbán a Cruze hangszigetelésének javulása feltűnő volt – hogy ebben mennyi szerepet vállalt a sajtós felkészítés lehetősége és az új motorok érkezése, annak hamarosan egy itthoni teszt keretében, mérésekkel is utánajárunk. Az erőforrások emlegetésével meg is érkeztünk a teljes Cruze palettát érintő legfontosabb változásról: a lemezek alá végre beköltözött a jól ismert 140 lóerős 1,4 literes turbómotor és néhány korábbi 8(Opel) tesztünkben már szintén kipróbált 130 lóerős, 1,7 literes öngyulladós.

Legfőképp a benzines váltásra volt nagy szükség: az idejétmúlt 'szívó' egyhatos és egynyolcas hajtásláncok sem hatékonyságukkal, sem dinamikájukkal nem tudtak meggyőzni minket, az ötfokozatú váltó rövid legfelső fokozata pedig nagy tempónál erőteljes szomjúságot és hangzavart okozott. Mindez már szerencsére a múlté: az új erőforrásokhoz kivétel nélkül hatfokozatú váltó jár, amely közepes úton, de kimondottan jól kapcsolható – egyedül a kart helyeztük volna picit előrébb. Az új erőforrásokhoz start-stop rendszer szintén jár, amely természetéből fakadóan a benzinesnél dolgozik igazán finoman, de a dízelnél sem lassú.

Chevrolet Cruze SW 1.4 Turbo 1.6 (man) 1.8 man/aut 1.7 Diesel 2.0D(man/AT)
Lökettérfogat (cm3) 1364 1598 1796 1686 1998
Sűrítési arány 10.5:1 11.0:1 10.5:1 16.5:1 16.3:1
Csúcsteljesítmény (le) 140 / 6000 124 / 6200 141 / 6200 130 / 4000 163 / 3800
Csúcsnyomaték (Nm) 200/1850-4900 155 / 4200 176 / 3800 300/2000-2500 360/1750-2750
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,5 mp 12,6 mp 11,0/11,5 mp 10,4 mp 8,8 / 9,8 mp
Végsebesség (km/h) 200 191 200/192 200 210 / 205
Váltófokozatok/típus 6, man 5, man 5,man/6,aut 6, man 6,man/6,aut
Átlagfogy. (l/100 km) 5,7 (B) 6,4 (B) 6,7/7,2 (B) 4,5 (D) 4,8 / 6,5 (D)
CO2-kibocsátás (g/km) 134 151 156 / 170 119 126 / 171
Üres tömeg (kg) 1405 1360 1370 / 1400 1475 1520/1539
Hosszúság (mm) 4675 4675 4675 4675 4675
Szélesség (mm) 1797 1797 1797 1797 1797
Magasság (mm) 1484 1484 1484 1484 1484
Tengelytáv (mm) 2685 2685 2685 2685 2685
Csomagtartó térf. (l) 500-1478 500-1478 500-1478 500-1478 500-1478
Fordulókör (m) 11, 4 11, 4 11, 4 11, 4 11, 4

A menetteljesítmények terén papíron a maga 9,5 szekundumos 0-100-as sprintidejével papíron az 1.4 Turbo van előnyben a 10,4 másodperc alatt gyorsuló öngyulladóssal szemben, ám ezt a differenciát a hétköznapokban biztosan nem érezzük majd. Mindkét erőforrást kipróbálva elmondható, hogy az enyhén nyers orgánumú dízelmotor már alsó fordulaton szépen megéledő nyomatéka erőteljes gyorsításokat tesz lehetővé, sőt, az öngyulladós egység ereje kb. 4000-ig szépen kitart.

A beltér továbbra is kellemes - galériaA felső tartományban egy hajszállal tényleg erősebb a benzines egység, ám orgánuma itt már tolakodóbb, alul pedig azért érezhető, hogy 300 helyett „csupán” 200 Nm áll a rendelkezésünkre. Ennek ellenére az új turbómotoros hajtáslánc fényévekkel jobb az 1,8-asnál, és egyenletesen felépülő teljesítménye mellett kulturáltabb, csendesebb működéséért is szerethetjük.

Utóbbiban főként a hosszú váltóáttételeknek van szerepük, aminek köszönhetően mindkét újdonság esetében még 100 km/h-nál is 2000 alatt forog a főtengely. Részben ennek is köszönhető az 5,7 illetve 4,5 literes gyári átlagfogyasztási érték, amelyet természetesen a sok helyen sietős, máshol finomkodós menetpróbán nem tudtunk reprodukálni. Annyit viszont megállapíthattunk, hogy átlagosan - hajtósabb szakaszokon - a valóságban 2 literes étvágykülönbség van az erőforrások között, és még ilyen körülmények között is könnyen eljárhatunk 6, valamint 8 liter/100 km alatt.

Ezek pedig kellemes értékek, amelyek főleg benzinesfronton jelentenek literekben mérhető előnyt – sőt, egy rövid országúti szakasz erejéig bizony sikerült a gyári adatot is reprodukálni a motorokkal. Igaz, ez nem nagy csoda: normakörünkön az Astra esetében már számtalanszor megközelítettük a 'papíron' elért eredményeket.

Versenyképesebb lett a Cruze - galériaEgy szó, mint száz: mindkét erőforrás nagyon jól passzol a Cruze-hoz és legyen szó bármelyikről is, komoly előrelépést jelentenek az eddigi kínálathoz képest, amely továbbra is teljes mértékben elérhető lesz. Bár az árakra még nem derült fény, jó eséllyel éppen a vallatott két egység lesz a tökéletes választás a modellhez – vegyük azt akár négy-, ötajtós, vagy kombi karosszériával. Aki egy kis pluszra vágyik, azt a 163 lóerős dízelmotor győzködheti – ez a kivitel kézi váltóval már 8,8 másodperces 0-100-as sprintidőt szavatol, miközben a gyáriak szerint akár 4,7 liter gázolajból is eljárhatunk vele.

Az árazásra még nem derült fény, de továbbra is a legkedvezőbb vételek közé tartozik majd a Cruze, amely nyakon öntve az új erőforrások és felszereltségek képességeivel bizony igen jó ajánlattá teszi a modellt. Egyelőre csak tippelni tudunk, de jó eséllyel egy kellemesen felszerelt 1,4-es turbó kombit már 4,5 millióért magunkénak mondhatunk, míg a kisebbik dízel felára várhatóan 4-500 ezer forintot tesz ki.

Rövidesen hazai pályán is.

Az újdonságok áraival hamarosan jelentkezünk, mint ahogy a kölni dóm és a Rajna völgyének szép háttere helyett hazai pályán szedjük ízekre – szokás szerint mérésekkel – a még erősebb ajánlattá előlépett Cruze-t.