A Lancia az egyértelműen európai Delta és Ypsilon mellé új versenyzőket húzott elő a kalapból, szokatlan fűszert adva az érzelmesen elegáns palettának: a Chrysler két húzómodelljét, a 300C-t és a Voyagert lehet ezentúl az olasz prémium jegyében megvásárolni. A Thema esetében tegnap meg is néztük, hogy sikerült az átalakítás.
Már megérkezett Magyarországra a Thema.A Lancia Thema bemutatóján egyszerűen nem tudtam kiverni a fejemből a Keresztapa című film második részének képsorait: a tengert és a hajókat, amelyeken új lehetőségek után kutatva érkeznek Amerikába a bevándorlók, így az olasz főhős is. Ha még élne, valószínűleg Michael Corleone is elégedetten csettintene a Thema láttán és használná azt mindennapjaiban, egyszerre hangoztatva olasz származását és amerikai életvitelét.
Minőségi emelkedés a Lancia keze által - galériaTény, hogy az öt méternél is hosszabb, amerikaiasan agresszív megjelenésű 300C és az olaszos lágyság elegye tagadhatatlan oximoront képez, de az összhatásban mégis van valami vonzó, amibe a régi modellek szögletességét is sikerült becsempészi. Ám a beltérben érzékelhetjük a legtöbb változást, ahol a Lancia az európai ízlésnek és saját nézeteinek megfelelően finom bőrborítást alkalmazott az ülések mellett a műszerfalon is, melyhez ízléses, valódi fabetét csatlakozik.
Az összhatás a középkonzolba integrált finom Lancia órával és a nagy, ám megszokást igénylő érintőképernyős rendszerrel együtt kétségtelenül prémium, igaz, az alsóbb részek műanyagjai már amerikaiasan kemények és ott már az összeszerelési minőség sem olyan szép.
Öt méteren van hely nyújtózni.
Ellenben a helykínálatot nem érheti panasz, amelyben a három méter fölé nyúló tengelytáv és az 507 centiméteres hossz is kiveszi a részét. A végeredmény egy tágas, ám a túlméretet nem feltétlenül tükröző beltér, amelyben az egyedüli megvonást a hátsó fejtér jelenti: itt 1,85 méteres magasság felett már kellemetlenségekkel kell szembesülünk.
Különleges részlet becsempészve - galériaA nyúlfarknyi menetpróbán ennél sokkal több időnk nem is maradt szétnézni; hirtelen már úton találtuk magunkat, ahol kamatoztathattuk a két generációval ezelőtti, ám jócskán átdolgozott Mercedes E-osztályos alapok előnyét. Így például a kifinomult futást: tesztalanyunk hosszú orrában a hazánkban népszerűbb sorsra váró háromliteres V6-os dízelmotor szolgált, 239 lóerővel és 550 Nm nyomatékkal felruházva a testes szedánt. A kulturáltan dolgozó erőforrás jól játszik együtt a hozzá kapcsolt régi ötfokozatú váltóval, inkább megfelelően dinamikus, mintsem hektikus jellemzőkkel felruházva a kéttonnás Themát.
Ezt mutatja a 7,9 másodperces 0-100-as sprintidő és a 230 km/h-s végsebesség is, ám ennél többre nem is igen van szükség: egyérte
Csendben suhan - galérialműen a komfortos utazás a Thema felségterülete. Bár a hatalmas kerekek némileg beárnyékolták a rugózási komfortot, a futómű tagadhatatlanul a biztos kényelem szolgálatában fogant, a nagy szedán pedig a tempót növelve is kellemes csendességgel örvendeztet meg minket, köszönhetően a duplafalú üvegezésnek. A technikai arzenált (közte a távolságtartó tempomatot és a holttérfigyelőt) ezúttal nem volt lehetőségünk kipróbálni, de egy részletes mérésekkel végzett teszt keretében hamarosan úgyis randevúzunk még az amerikai olasszal, amikor is elvégezzük a szükséges méréseket.
Bár a gyári 7,1 literes átlagfogyasztás önmagában nem mondható soknak, több váltófokozat kétségtelenül növelné a motor hatékonyságát. Jól tudják ezt a mérnökök is, akik a hírek szerint hamarosan a benzines alternatívában megtalálható nyolcsebességes automatát csatolják a dízelhez, így tehát kívánságunk teljesül.
A Voyager megbújik
Voyager, olaszos körítéssel - galériaA Thema mellett bemutatkozott a Lancia-paletta másik új résztvevője is. Egyelőre éppen, hogy lekerült a kamionról az első Voyager, így nem csoda, hogy a bemutatón csak a háttérben foglalt helyet. A változatlan név is egyértelműen jelzi, hogy itt már tagadhatatlanul amerikai modellről beszélünk: míg a 300C esetében a modellfrissítés lehetőséget adott az autó enyhe átpozícionálására, a Voyager abszolút nem tagadja származását.
A 6+1 (a harmadik üléssor a háromszemélyes) üléses egyterű átfogó technikai arzenállal és hatalmas méretekkel áll a nagyközönség elé. Az 5,2 méter hosszú, alsó hangon is 2,2 tonnás test mozgatását egy 2,8 literes négyhengeres dízelmotorra bízták, de nincs kizárva, hogy később csatlakozik a más piacokon elérhető 3,6 literes benzines is a kínálathoz.
Előbbi 163 lóereje és 360 Nm nyomatéka a hatsebességes automata által tolmácsolva 11,9 másodperc alatt gyorsítja az egyterűt álló helyzetből 100 km/h-ra és 193 km/h-s végsebességgel ruházza fel azt – 7,9 l/100 km-es vegyes fogyasztási adat mellett. A V6-os benzines ezzel szemben 283 lóerőt és 344 Nm-t mutat fel, amely jóval nagyobb dinamikát biztosít (0-100: 8,5 s, 209 km/h), igaz, jóval többet is kér enni – bár 10,8 literes fogyasztási adata származását tekintve viszonylag mérsékeltnek bizonyul.
A dízelmotoros kivitel különben 12 millió forinttól lesz kapható több, mint bőséges alapfelszereltséggel, és a legdrágább Voyagerek ára sem lesz több 13,5-14 millió forintnál.
Szemfüleseknek: a navigáció lelke a Garmintól érkezik.
A Thema már rendelhető hazánkban, 15,8 millió forintért cserébe pedig már teljes felszereltséget kínál minden földi jóval a 239 lóerős dízel mellé. Egyedül a metálfényezésért és a kettős napfénytetőért kell többletet fizetnünk, amely így a kategória legkedvezőbb választásai közé teszi az autót, amelynek "legszerényebb" (ám még mindig tejben-vajban fürösztő) kiviteléért 14,5 milliótól hozzájuthatunk.
Ennyiért nem sok konkurenst találni: példának okáért a Volvo S80 így felszerelve már 215 dízel lóerővel is 16 millió fölé nyújtózik, így pedig korosodó (avagy beérett) mivolta ellenére is remek vételnek tekinthető a Thema, amelynek karakteres külseje is szavatolja majd a vásárlóerőt.
A gázolajosnál a sokkal magasabb regisztrációs adó ellenére csupán bruttó félmillió forinttal lesz drágább a 3,6 literes V6-os verzió (tehát 15 millióról beszélhetünk), amelyhez viszont már a nyolcsebességes automata jár (ami később a dízelhez is elérhető lesz). Ennek köszönhetően a 286 lóerős kivitel vegyes fogyasztása 9,4 liter 100 kilométeren, amelyhez kulturált viselkedés és szép, érces hang is csatlakozik, a jó menetteljesítményekről (0-100: 7,7 s, 240 km/h) nem is beszélve. Igazi ínyencfalat, amely titkos tippként megállja a helyét a finomságot kedvelők számára, és ár/érték arányával mindegyik konkurensnek keményen borsot tör az orra alá.
Néhány szóban
Az amerikai-olasz belépő első pillantásra ígéretesre sikerült, de ahhoz, hogy a Lancia valóban felérjen a prémium szegmens krémjébe, a jó kezdet után reméljük, hogy lesz ereje továbbfejleszteni a tervek szerint az újdonságokat, amelyek egyúttal a márkának megadják az a lökést, hogy új szárnyakra kapjon.







