Franca alapú, helyenként német tervezésű és Spanyolországban készülő kisautót próbáltak ki Horvátországban magyar újságírók – ennél színesebb európai kulturális felhozatalt nem is lehetett volna kitalálni. Mindez tökéletes megvilágítást kapott: szikrázó tengerparti napfényben fürdőzve próbálhattuk ki a vadonatúj Opel Corsát, amely a korábbinál jóval alacsonyabb felépítésű, de egyben jóval szórakoztatóbb kisautó is lett.
Immár 37 éve gördült ki az első, azaz Opel keresztségben az A Corsa a spanyolországi Zaragozában található gyárt kapuján, most 13,7 millió legyártott példány után nagy változás áll be a modell történelmében. Az aktuális legújabb generáció (immár a hatodik) ugyanis PSA-alapokon, a Peugeot 208-cal szoros műszaki rokonságban jön létre, igaz, a gyártás helyszíne nem változik. Ez persze nem az első multikulturális megoldás a Corsa esetében, a D generáció ugyanis például a Fiat Puntóval vagy éppen az Alfa Romeo MiTóval közösködött az alapokon, de ezúttal a hajtásláncok, bizonyos belső elemek és a digitális platform is megegyezik.
Nagyon is francia, egy kis németes átgondoltsággal
Nem csak ez fontos változás, ugyanis felépítésben is szakított a közvetlen elődök stratégiájával a modell: sokkal alacsonyabb lett. Egészen pontosan 48 milliméterrel alacsonyabb a modell felépítése, de ennek ellenére a fejtér 3 mm-rel nagyobb, méghozzá nem csak papíron. 180 centiméteres magassággal még panorámatető esetén is elférünk elöl-hátul, lábtér tekintetében is, végtére is ilyen hosszú Corsa még sosem készült. Mind a 406 centiméteres teljes hosszúság, mind pedig a 254 centiméteres tengelytáv olyan adat, amihez fogható még nem volt a modell történelmében.
Az elődnél alacsonyabb, de nem kisebb, viszont sokkal könnyebb
Így hiába néz ki kisebbnek a nagyon is vagány formákkal megáldott francia-német kisautó, valójában minden idők legtágasabb Corsáját tisztelhetjük benne, ami nem csak az utastérre igaz. A csomagtartó 24 literes növekedést követően 309 liternyi űrtartalmat kínál alapból, méghozzá 74 mm-rel szélesebb térben. Igaz, felfelé már annyira nem terjeszkedhetünk, mint korábban, de így is könnyű egált hirdetni a korábbi generációval, ami már egyébként is egy tágas kisautó volt.
A csomagtartó méretére sincs panaszunk
Az alacsonyabb felépítés a súlypontot is mélyebbre tette. Ennek leginkább a vezetés szerelmesei örülhetnek, az viszont mindenki számára előnyökkel kecsegtet, hogy az új generáció képviselője összesen akár 108 kilóval is könnyebb lehet. Ebből csak a 15 százalékkal merevebb karosszéria 40 kilót tesz ki, de a pehelysúly érdekében az alumínium motorokat alumínium motorháztető borítja be. Az eredmény: szívó benzinessel 980 kilogrammot nyom csupán a Corsa üresen, aminek köszönhetően az 1,2-es alapverzió is korrekt menetteljesítményeket tehet le az asztalra – őt azonban az elektromos változattal egyetemben nem tudtuk kipróbálni a menetpróbán.
Mielőtt áttérünk a hajtásláncokra és a vezetésre, azért a beltér és a felszereltségek megérdemelnek pár mondatot. Ha minőségben nem is feltétlenül, látványban bizony nagy az előrelépés: akadnak belül kemény és egyszerű anyagok (főleg a szerényen felszerelt változatokban), de mindegyikre jut egy-egy szépen textúrált felület, egy-egy ízlésesen megmunkált kapcsoló, egy-egy látványos megoldás. Mindez apróságnak tűnhet, de például a nyomógombok és a klímakonzol megléte kezelésben egyértelmű előnyt jelent a testvér Peugeot 208-hoz képest, ahol például a kívánt hőmérsékletet is körülményesebben, a központi rendszeren keresztül tudjuk beállítani.
Érzelmesen sportos belsővel is elérhető - galéria
Szép megjelenítő itt is akad, bár szerint az opcionálisan 10 colos központi egység és a digitális műszercsoport is túlzás. Utóbbi kivitelezése nem különösebben szép, a fordulatszám leolvashatósága sem olyan jó, míg előbbi ugyanazt a tartalmat húzza szét minimálisan. Van műbőr kárpitozású, de masszírozós, igényesen megalkotott komfort ülés is a kínálatban (450 e) forint, sőt, 160 ezer forintért a jobb felszereltségi szinteken széria LED-es fényszórókat intelligens, mátrix LED-es adaptív egységekre cserélhetjük.
Vannak modern opciók, de nem mindegyik éri meg
A hagyományos felszereltségi szintek mellett egy sportos GS Line is akad, amely dinamikusabb megjelenés mellett kiegészítő toronymerevítőt, vörös betétes belsőt, Sport gombot és digitálisan felerősített hangot is kap – a galériában a vörös színű autó jelképezi ezt, a szürke pedig az Elegance felszereltségű csúcskivitelt. Egyébként azonos szintre kihozva reális, egészen pontosan 200 ezer forintos a GS Line sportosítás ára, amely az összes turbómotoros kivitelhez elérhető.
Vannak érdekes, finom textúrák és kemény anyagok is
Van azonban a már emlegetett szívó is: az 1,2-es, háromhengeres egység ilyen kivitelben itt 75 lóerőt és 118 Nm nyomatékot kínál, viszont a következő lépcsőnél 430 ezerrel olcsóbb, így érdemes lehet számításba venni. A 13,2 másodperces 0-100-as adata és a 174 km/h-s végsebessége persze rögtön szimpatikusabbá teszi a következő lépcsőfokot, különösen, hogy ott a feltöltés révén nyomatékban is más a helyzet.
Szívómotoros az alapváltozat, a turbóért közel félmilliót kérnek
A turbómotoros, kézi váltós kivitel 100 lóerőt és 205 Nm nyomatékot kínál, amely a szívó verzió 2750-éhez képest már 1750-es fordulattól jelen van – vagyis 2000 fordulat/percnél kétszer nyomatékosabb az erőforrás a feltöltés hatására. Ehhez hatfokozatú kézi váltó is jár, ami egy kicsit akadósan mozog a kulisszában ugyan, de még azért így is ki lehet jönni vele. Az aprócska egység teljesen nem tudja levetkőzni háromhengeres kialakítását, 2000 alatt nagyobb gázadásra hangsúlyosan rezonál, viszont magasabb fordulaton szépen kisimul, és kissé sportosra hangolt orgánuma miatt is egészen különleges. Ráadásul nagyon szépen megy, felül pedig még jobban kinyílik: ezt bizonyítja a 9,9 másodperces 0-100-as gyári adat, ami abszolút hihető.
A kézi váltót ennél a motornál 8-fokozatú bolygóműves automatára is cserélhetjük, de ez kissé boros, 700 ezer forintos befektetést vonz maga után – igaz, ezért már váltófüleket is kapunk a kormány mögé. Az Aisin-től érkező egység pedig egészen szépen dolgozik, sőt, a parancsainkra is gyorsan reagál, miközben sem a menetdinamikát sem a fogyasztás nem befolyásolja jelentősen hátrányosan, a zajszintet pedig a hosszabb felső áttétel miatt potenciálisan csökkenti. Így megkaphatja az ajánlott minősítést.
Egészen ügyes és kisautóban ritka a 8-as hagyományos automata
Jó hír ez neki, ugyanis a 130 lóerős csúcsmodell (még mindig 1,2-es turbó) csak ezzel érhető el, igaz, a legizmosabb változat 420 ezer forintos felára eléggé bebiztosítja, hogy az ilyen Corsa nem lesz gyakori látvány az utakon. A 230 Nm csúcsnyomatékú egység egyszerűen drága, igaz, a 8,7 másodperces gyári 0-100-as adat és a 208 km/h-s végsebesség is sportos kvalitásokról árulkodik – bárcsak lenne egy kézi váltós variáns, amely akár 8 másodperc körüli gyorsulást is magának mondhatna.
Egészen dinamikus hangolást kapott
A Corsa futóművének hangolása ugyanis dinamikus. Szerencsére nem olyan szinten, hogy ez zavaróvá váljon a mindennapokban, de már-már majdnem. Az úthibákat viszonylag rövid úton rugózza ki a kisautó, cserébe a futómű jól mérsékli az oldaldőlést, kanyarban pedig érezhetően aktívan használja a hátsó kerekek tapadását is. Nincs túlzott orrtolás, helyette egészen élvezetes vezethetőség van, amiért a hátsó (egyébként hagyományosan csatolt lengőkaros) futómű is megdolgozik. Persze a fokozott dinamikából az is kiveszi a részét, hogy az általunk próbált Corsák csak minőségi abroncsokon futottak, figyelmességként pedig az univerzális Michelin Primacy 3 gumik helyett a GS Line verziók a sportosabb Pilot Sport 4-eket kapták. Ha ehhez egy picit feszesebb, pontosabb és jobban kommunikáló kormányzás is járna, akkor a Corsa lenne a kisautó szegmens sportos tippje, de ilyen téren az alap hangolás kicsit túl városbarát volt – a GS Line sport üzemmódjával azért már jobb a helyzet.
Egyébként dízel alternatíva is akad: az 1,5 literes, négyhengeres egység itt 102 lóerőt és 250 Nm nyomatékot szolgáltat és kizárólag hatfokozatú kézi váltóval elérhető. Ennek a szerkezetnek a tapasztalataink szerint jobb a kapcsolhatósága, mint a benzinesének, a könnyű súly révén pedig ez a Corsa nem csak jól megy (0-100: 10,2 s), de egészen takarékos is: ezt szemlélteti a korábbi NEDC adat szerinti akár 3,2 l/100 km-es fogyasztási érték is.
Van dízel is, bár nem lesz sláger
A valóságban persze ennél az összes erőforrás szomjasabb, de ha a dízelre mondjuk 5 literes vegyes átlagot mondunk, akkor hasonló hajtásmód mellett a benzines is legfeljebb csak 1,5 literrel kér többet – minden motorváltozat hatékonynak mondható. Ez pedig nem hajtja az egyébként egészen kulturált dízelmotor malmára a vizet, a négyhengeres 520 ezer forintos felárával egyetemben.
Az alapfelszereltség lehetne gazdagabb ennyiért - galéria
A menetpróba alapján a mi kedvencünk egy kézi váltós, 100 lóerős, benzines turbós GS Line Corsa lenne, amelyet ideálisan felszerelve 6,18 millió forintért vihetünk el – ami ugyan soknak tűnik, de a listaárból azért hagyományosan hajlamos bőven engedni a márka. Azért hozzátehetjük, hogy a Corsa így sem kimondottan olcsó, amiben a kissé szerény alapfelszereltség a ludas: a 4,29 milliós szívó beszállóban ugyan a táblafelismerő, az automatikus vészfékezés és a fáradtságérzékelő (vagyis minden olyan tétel, amit az EuroNCAP figyelembe vesz a törésteszteknél) helyet kapott, de ezen felül alapáron a 21. század egyik vívmánya sem került bele.
Teljesen elektromos változat is akad, de nem éppen olcsón
Ha már vívmányok, akkor nem feledkezhetünk meg az elektromos alternatíváról, amelyet ezúttal próba helyett csak szemügyre vehettünk. A Corsa-e 136 lóerő és 260 Nm leadására képes, az energiát pedig egy kimondottan nagy, 50 kWh kapacitású akkumulátor biztosítja. Mindez csupán 8,1 másodperces 0-100 km/h-s sprintet, illetve 2,8 szekundumos 0-50 km/h-s gyorsulást eredményez, míg a hatótáv még a szigorúbb WLTP normák szerint is 330 kilométer – a korábbi NEDC szerint meghaladja a 450 km-t. A 11 kW-os, háromfázisú háztartási fali töltőről 5 óra alatt le lehet tudni a teljes feltöltést, míg egy 100 kW-os gyorstöltő segítségével 30 perc alatt 80 %-ra pumpálhatjuk az akkut.
A Corsa-e-t később próbáljuk - galéria
A már alapból jól felszerelt, induló Edition változat alapára 11,36 millió forint, ami a másfél milliós állami támogatással 9,86 millióra csökken. Ezzel együtt is 3,5 millió forint a felára a Corsa-e-nek a benzines csúcsváltozathoz képest, amit még a zöld rendszám előnyeivel együtt sem fog visszahozni, de ha az életstílusunk passzol hozzá, nem kérdés, hogy ő a legfinomabb, legkulturáltabb Corsa modell.
További látványos sajtófotók a galériában
Első találkozásunk az F Corsával egészen jó kis vezetési élménnyel ajándékozott meg, miközben egy igényes, kívül-belül látványos, kellően tágas kisautóval hozott össze. A modell a Peugeot 208 kevésbé hivalkodó, belül jobban kezelhető változata, amely ügyes felszereltségekkel kalauzol el minket egy új kor kisautóinak világába – sajnos csak opcionálisan.