Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az Infiniti szép csendben felfrissítette legfontosabb modelljének, az FX-szériának a ráncait, az újságíróknak pedig a márka egy nemzetközi bemutató keretében már meg is mutatta az újdonságot, így München környékén volt szerencsénk kipróbálni az autót, amely pont olyan, mint volt: egy rendkívül dögös, különleges öszvér, melyet méretei és tömege ellenére jó vezetni.

A formájáért szeretik a vevők az FX-etNem csoda, hogy a Nissan prémiummárkája nem verte nagy dobra a változtatásokat, hiszen a japánok a 2008 márciusában, a Genfi Autószalonon leleplezett második generációs FX-szériához alig nyúltak. Olyannyira, hogy még az Infiniti, vagy az FX modell ismerőinek is tágra nyílt pupillákkal kell vizsgálódniuk, hogy észrevegyék a módosításokat. Az illetékesek szerint ennek két oka van: egyrészt az FX elégedettségi rátája 93 százalék, ami kiemelkedően magas a szegmensben, másrészt a felmérések szerint az embereknek az FX úgy tetszik, ahogy van. A statisztikák alapján különben az Infiniti nagyobbik hobbiterepesére az ügyfelek választása elsősorban a formaterv miatt esik, ami nem is csoda, hiszen ilyen érdekes formatervű SUV nincs még egy a piacon.

Kérem vissza a hullámos hűtőrácsot! - galériaS hogy mi is változott a ráncfelvarrás során? Mindent elmond, hogy a legnagyobb módosítást gyakorlatilag az új hűtőrács jelenti, amely az eddiginél jobban beleillik a márka arculatába. Nem tudom, hogy ennek mindenki örül-e, nekem személy szerint mindkét szemem könnyezik, hiszen az FX teljesen egyedi, hullámos hűtőrácsa a 21. század autós formatervezésének egyik csúcsa volt, amihez képest a sokkal konvencionálisabb, vízszintes rácsozású rács már-már snassznak nevezhető. Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy még így is sokkal egyedibb a kirívó terepes megjelenése a kategóriatársaknál.

Erről a csodás korábbi hűtőrácsról beszélünkNem csak az óriási emblémát magában foglaló hűtőrács, de a lökhárító és a ködlámpák is újak - utóbbiak csepp alakú krómkeretet kaptak, s még jobban hivatottak hangsúlyozni az Infiniti prémium voltát. Ebben nagyjából ki is merült az eddig nem látott elemek tárháza, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy egy új színt, az irridium kéket (fotóalanyunk például ezt a színt viseli), és egy friss könnyűfém kerékgarnitúrát is magában foglal a ráncfelvarrás. Az új fényezés természetesen a többihez hasonlóan szintén tudja a kisebb karcolásokat eltüntető 'öngyógyító' funkciót, míg a kerekekkel kapcsolatban azok mérete érdekes igazán: az FX-hez a legkisebb felnik 20 colosak, és az óriási kerékjárati ívekben még ezek is elvesznek, így a sportos S-modellek már 21 colos görgőket viselnek. Belül nagyjából minden maradt a régi, bizonyára még a legszakavatottabb szemek sem tudnak felfedezni érdemleges differenciát az elődhöz képest.

Ha már szóba került az S verzió, esetében meg kell említeni, hogy a frissítés technikai hozományai kizárólag itt érhetőek tetten, a sportosabb FX-ek ugyanis az idei modellévtől ügyes négykerék-kormányzást és állítható lengéscsillapítókat kapnak.

A lemezek alatt csak az S-kivitel változottA menetpróbán meg is vizsgáltuk az újdonságokat, hiszen a gázolajos luxusverzió után egy szintén dízel S-kivitelt kaparintottunk meg. Az adaptív lengéscsillapítás jótékony hatása rögtön tetten érhető, hiszen a nehézbombázó még a 21 colos felniken is finoman fut, s semmivel sem érződik sprődebbnek az alapkivitelnél, míg kanyarokban bőven érezhető a feszesebb hangolás előnye. Persze ne számítsunk sportautós dinamikára, de meglepően élmény terelgetni a vasat, amiben a pontos, direkt kormánymű is nagyban szerepet játszik, így a konkurensek nagy része tanulhatna az Infinititől az elektromos szervók érzékenyégének behangolásáról.

Akár 160-nál is síri csendben hasít - galériaHangszigetelésből nincs hiány, ami persze a tömegnek nem tesz túl jót (a dízelmotoros FX például 2,15 tonnát nyom üresen), ám így lehetővé vált, hogy a magas, kiviteltől függően 0,35-0,36-os légellenállási együtthatóval megáldott monstrumban mind a szél-, mind pedig a futóműzajok igazán alacsonyak lehessenek. Még 160 km/órás tempónál is síri csend honol az utastérben.

Az utazási komfort mindezek fényében tökéletes, amiből a szériában járó valódi bőrbe húzott, elektromosan állítható, memóriás, fűthető-hűthető fotelok is jócskán kiveszik részüket. A méretes ülőalkalmatosságok megfelelően tartanak, párnázásuk tökéletes, s szinte minden testalkathoz szépen idomulnak. Ki sem akartunk szállni az FX-ből: szívünk szerint a repülőtársaság helyett az Infiniti szolgáltatásait élveztük volna a München-Budapest visszaút során.

A dízelmotorral is szépen lép - galériaMég tankolni sem kellett volna megállnunk, ugyanis a dízelmotoros példányt volt alkalmunk górcső alá venni – az egyetlen rendelkezésre álló FX50 típusjelű, ötliteres, 390 lovas (500 Nm) V8-as benzinmotor által hajtott kivitelt sajnos nem sikerült megkaparintani.

A gyári adatok szerint a 238 lóerős, 550 Nm-es csúcsnyomatékot produkálni képes háromliteres V6-os öngyulladós ugyan a maga 9 literes gyári átlagfogyasztásával a kategória egyik legszomjasabb tagjának számít, ám az ugyanígy motorizált, kisebb EX-modellel szerzett tapasztalataink alapján mégsem olyan pazarló: városon kívül, odafigyelve akár 8 liter/100 km körüli étvággyal el lehet vele közlekedni. A valóságra ígérjük, hazai körülmények között rövidesen fényt derítünk, ugyanis a magyarországi tesztautó már csak rendszámra vár.

Mindenesetre az tény, hogy a váltó programozása a késői kapcsolásokkal inkább a dinamikus viselkedést és a hangélményt preferálja, mint az étvágy minimalizálását, ám a prémium SUV-k vásárlókörét ismerve nincs ezzel nagy baj, hiszen persze, hogy fontos a fogyasztás, ám egy 16-20 milliós autó esetében aligha számít +/- 1 liter a tulajdonosnak.

A szériában járó hétsebességes, bolygóműves automata szerkezet hangolását érzésünk szerint áttervezték a mérnökök, bár erről nem szólt a fáma. De tény, hogy mostantól a felsőbb fokozatokat nem csak 2000-es fordulatnál hagyja elváltani az elektronika, hanem akár korábban is felgangolhatunk. Ám nem érdemes: a V6-os dízel olyan szépen morajlik, hogy még a benzines orgánumot pártoló fül is örömmel, mosolyogva hallgatja a szép szólamokat.

Vaj belsővel igazán elegáns az FX - galériaA motorkínálat maradt a régi, vagyis továbbra is háromtagú. A fenti dízel és a korábban említett 5-literes V8-as benzines mellett megmaradt a palettán az általunk korábban tesztelt 3,7 literes, 320 lóerős (360 Nm), gyönyörű hanggal megáldott benzines FX37 kivitel, amely gyakorlatilag szinte azonos áron vásárolható meg a gázolajos FX30d-vel.

Ám nem árt tudni, hogy esetében a gyári adatok szerint 9 helyett 12,1 literes átlagfogyasztással ildomos számolni (a V8-asnál 13,1 literessel), sőt, a valóságban még nagyobb a differencia. Élményben utolérhetetlenek tehát a nagy benzinesek, de mivel az FX egy tágas, kényelmes üzleti-/utazóautó, érthető, hogy a dízelmotor részesedése 90% a palettán - a V8-nak 4, míg a V6-osnak 6 százalék jut. Az intelligens összkerékhajtás és a hétfokozatú automataváltó mindegyik verzióhoz szériában jár.

Egyre jobban szalad az Infiniti szekereMint ahogy számtalan extra is: ahogy a többi Infiniti modellnél, úgy az FX-nél sem létezik fapados alapmodell, ellentétben például a többi prémiumgyártóval - így aki szerényebben felszerelt SUV-ra vágyik, máshol kell körülnéznie.

A japánok szinte mindent szériában adnak, a tolatókamerától kezdve a fentebb leírt üléseken át a kulcs nélküli rendszert, a háttértárral is felvértezett hifit, a Bluetooth-os telefon-kihangosítót, a tetőablakot, a bi-xenon adaptív fényszórókat, a fabetéteket, vagy akár a 20 colos kerekeket. Az opciós listán a sportosabb illetve a biztonságosabb (minden elképzelhető aktív biztonsági extrát tartalmazó) felszereltségeken kívül lényegében csupán a navigációs és szórakoztató rendszer, valamint a metálfényezés található meg.

16 millió forint, mégis jó ár/érték aránybanAz Infiniti nagyobbik hobbiterepesébe a listaár szerint legkevesebb 16,17 millió forinttól lehet beülni (FX37 GT), míg a dízelmotorért plusz 90 ezer forint esedékes. A V8-as FX50 kizárólag a legmagasabb felszereltségű S Premium (minden biztonsági extrát is tartalmazó sportos) szinten rendelhető, 21,5 millió forint ellenében. Igen, magas árakról beszélünk, ám a teljes igazsághoz nem árt tudni, hogy a konkurensek megfelelő felszereltséggel és motorizáltsággal körülbelül 20%-kal drágábbak az Infinitinél...

Vettel brutális hangú FX-e aranyáron kerül a piacra

A sajtótájékoztatón hivatalosan bejelentették a márka illetékesei, hogy a Genfben is megcsodált Vettel-féle Infiniti FX50-es limitált szériában piacra kerül. Az autóból mindössze 200 példányt tervez legyártani a márka, amiből 50 darabot kap Európa.

Az ültetett, speciális légterelőkkel és különleges, fekete felnikkel ellátott matt fehér modell utasterét sem hagyták érintetlenül a tervezők (a sötét beltérben az Alcantara széleskörű használata hivatott fokozni a sportosságot), de az autó csúcspontja az átdolgozott hajtáslánc.

Az alapul szolgáló FX50 S ötliteres V8-asát picit megpiszkálták a fejlesztők, így 390 helyett 420 lóerőt sikerült előcsalogatni az egységből, ez a teljesítmény pedig 5,6 szekundumos 0-100 km/órás sprintidőhöz elegendő.

Azonban teljesítménynél is nagyobb durranás - a szó szoros értelmében - a Vettel-féle kiadás pillangószelepes sport kipufogórendszere, amelyen keresztül olyan dallamok hagyják el a két méretes kipufogót, amilyenekre legfeljebb szuperautók esetében számítanánk.

Mellesleg 120 ezer euróba, azaz kb. 36 millió forintba fog fájni a különlegesség, ami az FX50 S 21,5 milliós árcédulájából kiindulva kissé elrugaszkodottnak tűnik - persze nem kérdés, hogy a 200 példány aranyárban is pillanatok alatt el fog kelni. Egynek már egyébként is biztos helye van Sebastian Vettel garázsában...

Infiniti FX (2012) FX30d FX37 FX50 S
Lökettérfogat (cm3) 2993 3696 5026
Csúcsteljesítmény (le) 238 / 3750 320 / 7000 390 / 6500
Csúcsnyomaték (Nm) 550 / 1750 360 / 5200 500 / 4400
Gyorsulás (0-100 km/h) 8.3 mp 6.8 mp 5.8 mp
Végsebesség (km/h) 212 233 250
Váltófokozatok/típus 7, aut. 7, aut. 7, aut.
Átlagfogy. (l/100 km) 9.0 (D) 12.1 (B) 13,1 (B)
CO2-kibocsátás (g/km) 238 282 307
Üres tömeg (kg) 2175 2012 2120
Hosszúság (mm) 4865 4865 4865
Szélesség (mm) 1925 1925 1925
Magasság (mm) 1680 1680 1680
Tengelytáv (mm) 2885 2885 2885
Csomagtartó térf. (l) 410-1305 410-1305 410-1305
Légellenállási együttható (cw) 0.36 0.35 0.35
Fordulókör (m) 11, 2 11, 2 11, 2
Listaárak (forint) 16.266.900 16.174.900 21.490.600