Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Kia jó pár évnyi stagnálás után a Cee'd modellcsaláddal, és a hozzájuk adott hét év garanciával, fénysebességgel robbant be a köztudatba. A koreai márka most újabb óriási lépésre szánta el magát: minden modelljére kiterjeszti a hét éves felelősségvállalást. Ezzel pedig akkora előnyre tesz szert ezen a területen, amit a legtöbb gyártó a közeljövőben biztosan nem fog behozni. Hab a tortán, hogy a jeles alkalomból egy újabb, kellemesnek ígérkező modell kerül a kínálatba, a Venga.

A kis egyterűnek a szívek meghódításában könnyű dolga van, ugyanis rögtön egy olyan pozitív tulajdonsággal rendelkezik, amely első látásra feltűnik: a formatervezők vonzó, és széles rétegek körében tetszetős formát adtak neki. Ez az a pont, ahol bátran kihúzhatjuk magunkat, ugyanis tervezője az a Kovács Miklós, akinek a Cee'd formatervét is köszönhetjük. A középkorú, szemüveges úriember egyébként a bemutatón is jelen volt, így a szokottnál nagyobb bepillantást nyerhettünk a tervezés folyamatába. Hangművészet autóalkatrészeken - kattintásra galéria nyílikA Kia frankfurti formatervező csapata szinte teljesen szabad kezet kapott a formavilág kialakításánál, amelynél az volt a cél, hogy lehető legnagyobb belső teret valósítsanak meg viszonylag kicsi alapterületen, akképpen, hogy az autóra ránézve továbbra is megmaradjon a szemlélő vezetési kedve. A lehetetlennek tűnő feladatot egész ügyesen oldották meg a formatervezők: a meredek övvonal, a hangsúlyos kerékjárati ívek, az egyszerre morcos és barátságos orr, és az elegáns hűtőmaszk elfeledteti velünk, hogy mini egyterűt szemlélünk. Az pedig, hogy a hátsó lámpa kicsit az Audi Q5-öt, és Q7-et idézi, valószínűleg nem fog senkit sem zavarni. Eme hasonlóság egyébként nem feltétlenül a véletlen műve, ugyanis a tervező csapat élén az a Peter Schreyer áll, akinek nevéhez az Audi TT, illetve az A2 formatervének kialakítása is fűződik. Egyébként nem csak magyar szem számára kedves a forma, a Kia Venga ugyanis a 2010-es, neves iF terméktervezési díjat is elhódította a "szállítóeszköz" kategóriában, melynek érdekessége, hogy az autók mellett többek között hajók, repülők, illetve egyéb járművek is neveztek a kitüntetésre.

És hogy mekkora helyet takar a tetszetős külső? Higgyék el, ezen a téren valószínűleg senki nem fog panaszkodni a Vengára. Már a 2615 milliméteres tengelytáv is sokat ígér, az pedig, hogy két 190 centiméteres felnőtt kényelmesen elfér egymás mögött, még többet elmond. Közel sem törpe - kattintásra galéria nyílikA Kia modellek sorában elsőként a Venga ráadásul szabadon tologatható (és dönthető) hátsó üléspadot kapott, tehát a 332 literes csomagteret némi lábtér feláldozásával gond nélkül 440 literesre bővíthetjük. A hátsó üléstámlák egyébként síkba is dönthetőek, ám ezt a támlák "elsüllyesztése" helyett a Citroën C3 Picassóhoz hasonlóan a csomagtartópadlót borító elem megemelésével érhetjük el.

A belső tér kialakítása egyébként jó; a műszerfal könnyen átlátható, a díszborítás színei felszereltségi szinttől függően változtathatóak (hat variáció közül választhat a leendő vásárló), és a kínálatból nem hiányzik az iPod csatlakozó, a menetstabilizáló-,és visszagurulást gátló berendezés, a Bluetooth-os kihangosítós navigációs rendszer, a félbőr ülések, és a Soulból már ismert visszapillantó tükörbe integrált tolatókamera sem. Az anyagminőség átlagos, de ránézésre strapabíró, és az összeszerelés terén sem találtunk hibát. Kritika inkább csak az apró részleteket érheti. Ilyen például a belső tér, vagy éppen a piperetükör megvilágítása, amely még a jól felszerelt modellben is egyszerű, billenőkapcsolóval működő lámpácskát kapott.

A Venga egyébként remek társ lehet a zöldebb lelkületűeknek is, az autóhoz ugyanis (a Cee'd-nél megszokott módon) felár ellenében választhatjuk az ISG névre hallgató start-stop rendszert, sőt, az EcoDynamics csomag részeként alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokat, gazdaságos közlekedést segítő váltásjelző rendszert is kap, de az új fejlesztésű elektromos szervokormány (a rövidítések kedvelőinek: MDPS) is az üzemanyag-takarékosság jegyében működik. A benzinesek is takarékosak - kattintásra galéria nyílikHogy mennyire pontosan, arra hamarosan, egy teszt során fényt derítünk. A takarékos csomag felára egyébként 100 ezer forint, és a gyári adat szerint 100 kilométerenként 3-5 deciliter üzemanyag elégetésétől tart távol minket.

A hajtáslánc terén régi és új ismerősökkel is találkozhatunk. Előbbiek mezőnyét gyarapítják a benzines erőforrások; az 1,4 literes 90 lóerős, és az 1,6 literes 125 lóerős motorhoz egyaránt ötsebességes kézi váltót kapcsol a gyártó, igaz, utóbbihoz rendelhető a kínálat egyetlen, kissé elavult négysebességes automatája is. Előbbivel 12,9 másodperces 0-100-as sprintet produkál a kis egyterű (167 km/h-s végsebesség mellett), míg utóbbi 10,9 másodperc alatt letudja ugyanezt a mutatványt - automataváltóval viszont 1,3 másodperccel tovább várhatunk erre (a végsebességek rendre: 182, és 178 km/h). Vegyes gyári fogyasztásuk 6 és 7 liter között alakul 100 kilométeren, amely a leadott teljesítmény tükrében viszonylag jó adatnak számít. Aki még ritkábban szeretne megállni a benzinkútnál, annak különösen jó választás lehet a dízelmotor, amelyből rögtön három variációt is kínál a gyártó. 

A Vengában mutatkozik be a Kia teljesen új 1,4 literes gázolajos motorcsaládja, amely a forgalmazás megkezdésétől rögtön két, 75 és 90 lóerős teljesítményszintben is elérhető lesz (előbb öt-, utóbbi pedig hatsebességes váltóval). Érdekesség, hogy mindkét motor 220 Nm nyomatékot ad le már 1750-es fordulatszámon, de míg a gyengébb verzió 2350-ig, addig az erősebb 2750-ig produkálja ezt az értéket. Kattintásra a gyári sajtóképekben gyönyörködhetAkinek még ez is kevés, annak az 1,6 literes dízelt tartogatja a gyártó, amelynek 128 lóereje és 260 Nm nyomatéka kellemesen fürgévé teheti a Vengát. Erre enged következtetni a 11,1 másodperces gyorsulási adat is, amely a gyengébb modelleknél 14,5, illetve 17,4 másodpercre módosul; 185 helyett 157, valamint 167 km/h-s végsebességgel. Valószínűleg az ötsebességes váltónak köszönhetően nem a leggyengébb motor fogyasztja a legkevesebbet: a 75 lóerős egység 4,8 literes vegyes fogyasztását a 90 lóerős verzió 1 deciliterrel alulmúlja, míg a legerősebb motor ugyanennyivel nagyobb étvággyal rendelkezik. Érdekesség, hogy EcoDynamics csomag esetén mindegyik modell fogyasztása 4,5 liter/100 km-re módosul.

A Venga a költségek terén is igyekszik visszafogott maradni. Bevezető áron a legolcsóbb benzines 3,1, a legolcsóbb dízel pedig 3,6 millió forinttól vihető el, igaz, meglehetősen szerény alapfelszereltséggel: a manuális klímát, az MP3as rádiót, USB csatlakozót, és fedélzeti számítógépet is tartalmazó csomagért 300 ezer forintot kell fizetni. Az ennél magasabb igényűeknek érdemes lehet a mindezeket, és számos más extrát is tartalmazó, 600 ezer forintos EX szintet rendelniük, hiszen ehhez már olyan opciók is választhatók, amik szerényebb szinten külön nem elérhetőek (például bőrkormány, könyöktámasz, intelligens kulcs). Ennél többet már csak az EX-nél félmillióval drágább TX szint nyújt, amiben a napfénytetőt, a navigációt, és a látványos, ám egészen biztosan felesleges 17 collos könnyűfém felniket leszámítva minden benne van, ami rendelhető az autóhoz. A 90 lóerős dízel felára egyébként 150 ezer forint, ami valószínűleg már csak a hatfokozatú váltó miatt is megéri. A két csúcsmotor azonban csak EX szinten érhető el, a bevezetéskor 3,9 illetve 4,5 millió forintos áron.

Ami viszont minden modellhez alapáron jár, az a 7 év vagy 150 000 km teljes körű felelősségvállalás, amit 12 év átrozsdásodás elleni garanciával fejel meg a gyártó. A Kia Valószínűleg utóbbi hír hivatalos beharangozása miatt hívta meg a bemutatóra az ütős együttest, akik egy igazán élvezetes dobos produkció után autóalkatrészeken zenéltek. Arra már csak később jöttem rá, hogy a csikorgást közben a fogaim produkálták, mivel számomra kissé fájdalmas látványnak bizonyult egy autó ajtajának fűrészelése, illetve egy hibátlan felni kalapáccsal történő inzultálása. Szerencsére az előadás nem terjedt tovább a közelben álló két Vengára, így megkönnyebbülve vehettük tudomásul, hogy néhány éven belül bemutatkozik majd a Carnival, a Picanto, és a Cee'd utódja is. Reméljük, hogy addigra a többi gyártó is követi a Kia példáját, és hasonlóan bőkezűen vállalja a felelősséget modelljeiért.