A kompakt modellek népes mezőnyében soha nem volt még ennyire éles a verseny. Egyszerűen nincsenek már jó és rossz versenyzők, csupán jó és még jobb típusok versengenek egymással. A Peugeot is vett egy nagy lélegzetet, s temérdek fejlesztéssel egy teljesen új, roppant ígéretes modellt gördített ki az új 308 személyében.
Minőségi ugrás - galériaSajnos ismételten ugyanazzal a problémával állunk szemben, mint amit a Hyundai i30 esetében már megélhettük. A gyártó, ezúttal a Peugeot furcsamód nem is a kategória élére pályázik, hanem kimondva kimondatlanul a Volkswagen Golf babérjaira szeretne törni, ahogy nemrégiben a dél-koreaiak is tették. Persze egy ízben érthető a propaganda, hiszen a Golf mindig is valamiféle mércéje volt a szegmensnek, másrészt szomorú, hogy ilyen nagy elánnal egyetlen modell megdöntésére pályáznak.
Egyszerűen elcsépelt már ez a Golfozás, amit éreztek is a franciák, hiszen Harry Potter módra csak Tudodki néven emlegették a német riválist, ám szinte ott vibrált a levegőben, hogy a Golf padlóra küldése a cél, s ez már-már görcsössé varázsolta az amúgy szimpatikus projektet.
Hiszen az új 308 igencsak jól sikerült, már első pillantásra látszik, hogy komoly, jó képességű autóval van dolgunk. A formaterv megalkotásakor egyértelműen egy jellegzetes stílus kialakítása volt a cél, amely egyszerre elegáns és sportos, finom részleteivel pedig igényes hatást kelt.
A mindent vivő, de tökéletlen képernyő - galériaAz az igazság, hogy egyszerűen nem is lehet golfozás nélkül elmenni az alapforma mellett, ugyanis a sziluett a szemlélők egyöntetű véleménye szerint a wolfsburgi ötajtóséra hajaz – mindez persze cseppet sem rontja az autó szereplését.
A franciák egyébként négy szempontot emeltek ki, amely az autó megalkotásakor főszerepet játszott: a hatékonyság, a formaterv, a vezetés élménye, illetve talán mind közül legfontosabbként a minőség. A hatékonyságot nem csupán takarékos motorokkal – ugyanis van belőlük néhány – érték el a Peugeot szakemberei, hanem tömegcsökkentéssel és apró okosságokkal. Az 1,6 literes turbós benzines, illetve az 1,6 literes turbódízel mindösszesen 1160-1165 kg-ot nyom a mázsán, tehát ténylegesen megérte a könnyű, modern anyagokból álló új EMP2 platformra építkezni. Már maga az alap is 70 kg-os fogyást jelent az elődhöz képest.
Az autó egyébként rövidebb, alacsonyabb és szélesebb lett, aktív redőnyös hűtőrácsot kapott, továbbá leburkolták az alját, így nem meglepő, hogy a 0,28-as légellenállási tényező révén csillagos ötösre vizsgázik a 308-as. Egyelőre az 1.6 THP 125 és 155 lóerős verziója, valamint a 92 és 115 lóerős 1.6 HDi van porondon, s a modell debütálásakor a 86 lovas 1,2 literes, háromhengeres benzines is elérhető lesz.
Kifejezetten jó vezetni - galéria2014-ben több Euro 6-os erőforrással bővül a paletta, jön a 110 (5 fokozatú kézi) és 130 lóerős (6 fokozatú kézi) 1.2 THP, dízelfronton pedig az AdBlue folyadékkal operáló 1.6 BlueHDi (120 LE) és 2.0 BlueHDi (150 LE). Az 1,6 literes 120 lóerős új dízelmotorral a kategória élére ugrik takarékosságban a 308, hiszen ezzel a négyhengeressel 82 g/km kibocsátást produkál, ami 3,1 literes átlagnak felel meg. A Michelin kifejezetten a 308 megjelenésének kapcsán fejlesztett új abroncsokat a Peugeot számára, amelyek 3 g/km-es csökkentéssel veszik ki a részük a takarékoskodásból, miközben az ígéretek szerint a menetdinamika sem romlott.
Technikai szemponból fontos megemlíteni a 62 tagból álló, ledes fényszórókat is, immáron xenon egységek nem lesznek kaphatóak az autóhoz. A világító diódás fényforrások nem csupán könnyebbek egy xenon szettnél, de 50 %-kal takarékosabbak is a más fajta lámpáknál.
Az utastérben a stílusos formák és a minőségi anyagok vállalják a főszerepet a Peugeot szerint, s ez nagyjából így is van. Az oroszlánosok a vezető felé forduló iCockpit keretein belül megmaratnak a kis kormány és felülre ültetett óracsoport kombinációjánál. Az elrendezés szokható, a fordított skálázású sebesség- és fordulatszámmérő azonban végképp szokatlan, noha a sajtóanyag szerint feladata, hogy út felé irányítsa a tekintetet – utóbbival kapcsolatban szkeptikus vagyok. A letisztult műszerfalat a 9,7 hüvelykes érintőkijelzőnek köszönhetjük, amely át hivatott venni mindenféle gomb feladatát.
A fordulatszámmérőt meg lehet szokni - galériaAz ötlet valóban mesteri, s a gomboktól mentes műszerfal jól néz ki, ám a mindent magára vállaló központi rendszer működése azért hagy némi kívánnivalót maga után. A menü logikus és jól felépített, de a sebességgel nem voltunk elégedettek, néhol kifejezetten lassan történnek a váltások, a kétoldali klíma beállításához pedig az anyósülésen helyet foglalónak a másik oldalra kell átnyúlnia, holott egy érintőgombra való hely még épp volna a képernyő jobb oldalán is.
A helykínálat meglehetősen kedvező, elöl és hátul egyaránt, noha a fejteret a tesztautókban lévő panoráma napfénytető korlátozta valamelyest, 185 centiméteres magasság viszont így sem okoz gondot a kényelmes üléspozíció megtalálása. Miközben hosszában zsugorodott az autó, csomagtere 40 literrel gyarapodott, így már 470 literes a befogadóképesség.
A 308 modern mivoltát a hozzá elérhető asszisztensek sora is jelzi, immáron adaptív tempomatot, ráfutásgátlót, elektromos kéziféket, holttérfigyelőt és parkautomatát pipálhatunk hozzá.
Sorban az elődök - galériaÖsszességében nagy fejlődés jellemzi a 308-ast, hiszen minőségben mindenképp előrelépett, a felhasznált anyagok és a technika színvonala is meglehetősen magas, a kompaktok között tehát az élmezőny egyértelműen megvan. Mindezt a próbált motorok is alátámasztják, az 1.6 THP 125 és 155 lóerős verziója korrekt, dinamikus és csendes, forszírozva pedig kellemes hanggal festik alá az élvezetek halmozását, ráadásul a vegyes körülmények között 7 liter alatt maradó fogyasztásra sem lehet panasz. Az 1.6 HDi inkább visszafogott, csendes, ám ő egyértelműen takarékosságával vonz, hiszen étvágya 5 liter körül alakult a próba alatt.
Amiben meglepetést okozott az új 308, az a futómű. Elöl pseudo-MacPherson tagok, hátul pedig csatolt hosszlengőkarok dolgoznak, ám utóbbi ellenére meglehetősen jó képességekkel bír a Peugeot büszkesége. Az autó rendkívül kiegyensúlyozott kanyarban, amit a számtalan szerpentinen eltöltött kilométer alatt bizonyított, s feszessége ellenére komfortosnak is mondható. A csatolt lengőkar persze nem tud mindvégig észrevétlen maradni, nagyobb úthibákra hajtva pici mocorgással érezteti jelenlétét. A kormányzés minimálisan plasztikus, de a 2,9-et forduló volán pontos.
Árnyoldalként említést érdemel, hogy a nemzetközi menetpróbán szereplő példányok esetében lehetett azért minőségi hibával találkozni – egy haldokló led (gomb háttérvilágítása), az egyik autóban nem jól rögzített, épp ezért kicsit lötyögő vezetőülés és a néha bolondozó navigáció lehet szőrszálhasogatásunk áldozata.
Sikerre termett, de a kulcs a jó árazás - galériaEgy biztos, a Peugeot alaposan kitett magért és ez a végeredményen is látszik, minden porcikáján érződik. Az új 308 minősége, képességei révén mindenképpen a kompaktok élmezőnyébe érkezik hamarosan, magas technikai színvonalat képviselve. A hazai árakat illetően egyelőre nincs információnk, a forgalmazó a magyarországi menetpróba alkalmával fedi fel a 308 árcéduláját, amelyet követően hamarosan a tesztautó érkezését is várhatjuk.