A Kia egészen sokáig titkolózott a vadonatúj Rio képességei kapcsán, ám a nemzetközi menetpróba után immár minden adat napvilágot látott a koreaiak kisautójáról. Az újdonság igazán fontos szerepet tölt be a márka életében, így nem csoda, hogy nagy várakozások övezték – persze kicsit más szempontból, mint például a Stingert. Nézzük hát, hogy pontosan mire is képes a Kia legfrissebb kisautója.
Látványosak a LED-es lámpák - galériaA Rio a dél-koreai gyártó második legkeresettebb modellje világszerte, de Európán belül is felfér a dobogóra. Több mint 450 ezer darab talált gazdára belőle 2016-ban, ami a Kia eladásainak a 15 %-át teszi ki. Nem vették tehát félvállról a Hyundai i20 testvérmodelljének megalkotását a gyáriak, aminek köszönhetően bizony a piac egyik legfejlettebb tagjává avanzsált az újdonság. A Kia szerint a helykínálat mellett a technológiai megoldások terén is a kisautók szegmensének csúcsára kerülhet a Rio – de nézzük, hogy pontosan miért.
A dél-koreaiak új kisautója bizony jóval komolyabb összképet fest, mint elődje, és ezt nem csak a modernebb formatervnek, hanem a finoman felpumpált méreteknek is köszönheti – bár itt valóban csak milliméterekről beszélhetünk. Hosszban 1,5, szélességben 0,5, a tengelytáv tekintetében pedig 1 centit nőtt a Rio, azonban a magasságából 5 mm-t lefaragtak a mérnökök. Az újdonság így 4065 mm hosszú, 1725 mm széles és 1450 mm magas lett, míg tengelytávja 258 centire nyúlik. A modernebb összképet LED-es nappali menetfények és hátsó fényszórók teszik teljessé.
Élesre húzták a lámpákat - galériaA formatervet tekintve a Kia legfrissebb megoldásai köszönnek vissza, így a „tigrisorr” hűtőmaszk és a lámpatestek formái is eszünkbe juttathatják a márka modelljeit. A csökkentett magasság és a finoman megnövelt hossz és szélesség már önmagában dinamikusabb képet fest, de a formatervezők további trükkökkel is igyekeztek erősíteni ezt a hatást, így szinte minden fronton az volt a cél, hogy optikailag is nagyobbnak és komolyabbnak tűnjön a Rio – ez pedig sikerült is nekik. Az újdonság egyébként csak ötajtós verzióban lesz elérhető, és kezdetben nyolcféle színben és háromféle, 15 és 17 col közötti keréktárcsával lesz rendelhető.
A dinamikusabb és modernebb külső mellé természetesen ugyanezt az irányt követő, vadonatúj belső formák is járnak. Az utastérben egyértelműen a Kia legújabb, Android Auto és Apple CarPlay funkcióval is megbirkózó, HMI multimédiás rendszerének „lebegő” érintőképernyője viszi el a prímet. A tervezők ügyes munkájának köszönhetően a Rio formái optikailag szélesítik az amúgy is tágas kisautót. Az anyaghasználattal már a képek alapján sincs gond, ahogyan az ergonómia is fejlődött, köszönhetően a kevesebb kezelőszervnek – ráadásul a sportos, látványos kormányról minden fontos funkciót irányíthatunk. A fekete vagy szürke szövet vagy műbőr ülőkárpitok és betétek mellett egy olyan csomag is elérhető, mely piros dízsítőelemekkel dobja fel a hangulatot
A megjelenítő az utastér dísze - galériaA gyáriak szerint a szegmens legtágasabb tagját köszönthetjük az új Rio képében, ami fej-, láb- és válltér tekintetében is az élmezőnybe tartozik majd – a Hyundai i20-ból kiindulva pedig el is hisszük ezt a Kiának. A sajtóanyag külön megemlíti a kiváló körkilátást is, ahogyan a utastérben található rengeteg tárolóra is büszkék a koreaiak: a középkonzol aljában található rekesz mellett a tetőkonzolon van egy napszemüvegtartó, míg az ajtózsebekbe elöl 1,5, hátul pedig 0,5 literes palackokat is be tudunk tenni – és akkor a kesztyűtartóról és az extraként rendelhető könyöklőről még nem is beszéltünk. Ezen felül még a kategória átlagánál – és ezzel együtt az elődnél is 37 literrel – nagyobb, 325 literes, kétszintes padlóval rendelkező csomagtérért jár a piros pont a Riónak. Ráadásul a hátsó üléstámlákat síkba döntve akár 980 literesre is növelhetjük a teret.
Hátra is jutott USB csatlakozó - galériaA vadonatúj kisautóban a már ismert szívó benzines és dízelmotorok mellett a koreaiak friss 1-literes T-GDI turbós benzinmotorja is elérhető lesz, méghozzá két teljesítményszinten. A Cee’d-ben bemutatott egység 100 és 120 lóerős verzióban lesz elérhető, és mindkettő esetében már 1500-nál rendelkezésre álló 172 Nm-es csúcsnyomatékkal számolhatunk. A fogyasztásuk 4,5 és 4,7 liter között alakul, ugyanakkor a Rióban újdonságként jelennek meg az ECO és az LFC (Low Fuel Consumption, azaz alacsony fogyasztás) csomagok is. Míg előbbi esetében 15 colos keréktárcsákon feszülő, alacsony gördülési ellenállású Michelin abroncsokat, LED-es nappali menetfényeket és valamivel hosszabbra áttételezett váltót kapunk, addig az LFC csomagban ezeken felül 5 mmillimétert csökken az alapból 14 centis hasmagasság. Ezek az opciók csak a 100 lóerős turbóshoz és a gyengébbik dízelhez lesznek elérhetőek, és míg az ECO-val a Kia szerint 2 decit, addig az LFC-vel akár 4 decit is spórolhatunk 100 kilométerenként.
Nagyobb az átlagnál - galériaA Rio két szívó benzinessel is elérhető lesz: az 1,25 literes, 84 lóerőt és 122 Nm-es csúcsnyomatékot kínáló egység és az 1,4 literes 100 tagú ménessel és 133 Nm-es nyomatékkal rendelkező szerkezet egyaránt rendelkezésre áll. Míg előbbi 4,8, addig utóbbi 5-literes fogyasztással és a turbósoknál minden bizonnyal alacsonyabb árral kínálja majd magát. Dízelfronton az 1,4 literes verzió 77 és 90 lóerős kiviteleivel találkozhatunk majd – velük kapcsolatban pontos fogyasztási adatok egyelőre még nem állnak rendelkezésre.
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy a Kia miért kínál két ugyanolyan teljesítményű benzinmotort is a Rióhoz. A válasz viszonylag egyszerű: kizárólag a 100 lóerős 1,4-es szívóhoz párosíthatnak majd a vevők automataváltót, méghozzá egy hatfokozatú egység képében. Az ugyancsak 100 lóerős turbóshoz és a kisebbik szívóhoz ötsebességes manuális jár, míg az erősebb benzinesekhez és a dízelekhez alapáron hatfokozatú kézi szerkezetet társítanak a koreaiak.
Vannak látványos részletek - galériaA Rio elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros futóművel lett szerelve, míg a karosszéria jóval nagyobb részben (51 %) készül nagy szilárdságú acélokból, mint az előd (33 %). Ezzel nem csak biztonságosabb, de merevebb és könnyebb is lett a szerkezet, ami a vezethetőségre is jó hatással van. Ezen kívül a hangszigetelésen is sokat javítottak a gyáriak, amivel nem csak a motor, hanem a futómű felől is jóval hatékonyabban szűri meg a zajokat a Rio, de a különböző légterelőket is úgy alkották meg, hogy csökkentsék a szélzajt.
A Kia azonban még ezt is tudja fokozni, hiszen vezetéstámogató és biztonsági asszisztensek terén is igencsak jól áll a Rio. A kategóriában elsőként kapott gyalogosfelismerővel is ellátott vészfékrendszert, de van sávváltásra figyelmeztető jelzés, tolatókamera, automata fényszóró és esőérzékelős ablaktörlő is, illetve a gyáriak még idén elérhetővé szeretnék tenni a holttérfigyelőt és a fáradtságérzékelőt is. A komfort terén sincs okunk a panaszra, hiszen fűthető első ülések és kormány illetve kulcsnélküli nyitás és indítás is elérhető – a Rio tehát túlzás nélkül a kategória egyik legmodernebb tagjává lépett elő.
A Rio már az év első negyedében rendelhető lesz, és hamarosan a hivatalos magyar árlista is elérhető lesz. Noha valóban kategóriájának egyik legmodernebb tagjává lépett elő a Kia kisautója, ettől függetlenül nem lesz könnyű feladata a piacon, hiszen a vadonatúj Seat Ibiza is a napokban mutatkozott be, és hamarosan érkezik a Volkswagen Polo legújabb generációja is. A koreaiak modellje azonban nem csak innovatív opcióival, hanem a Kiától megszokott kiváló ár/érték aránnyal és széleskörű garanciával is előnybe kerülhet majd – az újdonságok képességeit igyekszünk majd ismét egy összehasonlító tesztben kielemezni, ahogyan azt tettük már korábban is a kisautók szegmensében.