A BMW által újjáélesztett, kultikus brit MINI márkának nagyon szépen szalad a szekere az elmúlt években, tavaly például önmagában is az 5. legnagyobb prémium márka volt. A szuper eredmény nem véletlen, ugyanis a BMW Group rengeteget foglalkozik a MINI-vel a siker érdekében. A gyártó palettája például az elmúlt 3 évben gyakorlatilag teljes egészében megújult, s a jelenleg öttagú modellkínálat nem csupán friss, de sokkal jobb, mint valaha; a korábbi, különféle autómárkákkal való együttműködéseknek véget vetve immár ízig-vérig BMW technológia lapul a lemezek alatt, s a BMW elsőkerékhajtású modelljeivel közös, moduláris UKL nevű padlólemezek kiváló alapot biztosítanak.
Minden idők legnagyobb MINI-je - de így is igazi MINIUtolsóként, vagyis ötödikként a teljes egészében megújult Countryman sorozat csatlakozott a MINI kínálatába. A szabadidőmodell tavaly október végén mutatkozott be, s ezen a héten már hazai körülmények között nyílt alkalmunk próbára tenni az autót. A Countryman, bár kétségtelenül nem a márka ‘klasszikus értékrendű’ rajongóinak a kedvence, rendkívül fontos szerepet tölt be a palettán, hiszen a gyártó kommunikációja szerint az új Countryman az első olyan modell a MINI történelmében, ami kompromisszumok nélkül képes betölteni egy család egyetlen autójának szerepét. Ebből két dolog következik: egyrészt az eladások tekintetében komoly sikereket vár a BMW az újdonságtól (ebben különben az abszolút unisex formaterv is szerepet játszik), másrészt pedig az, hogy a Countryman méreteit tekintve egyáltalán nem mini.
Akár 190 cm-es felnőttek is jól elférnek hátul - galériaAz új modellgenerációkba tökéletesen beillő formák minden idők legnagyobb MINI modelljét takarják. Na ne ijedjenek meg, korántsem egy óriással van dolgunk, ám a 4,3 méter hosszú Countryman elődjéhez képest közel 20 cm-rel hosszabb és hozzávetőlegesen 3 centivel szélesebb, miközben tengelytávolsága 7,5 centiméterrel nyúlt meg. Így utastere akár négy-öt fő számára is bőséges helyet biztosít, amit jó variálhatóság tetéz. A hátsó üléssor például (opcionálisan) 13 centis intervallumban csúsztatható előre-hátra, a dönthetőség pedig 40:20:40 arányban megoldott. A csomagtartó térfogata alapból 450 liter, s ez igény szerint egészen 1309 literig bővíthető – mindez azt jelenti, hogy az új MINI Countryman 100-140 literrel nagyobb rakteret kínál, mint elődje. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy első blikkre nem tűnik 450 literesnek a csomagtér, aminek oka, hogy ebbe az értékbe a padló alatti óriási űrt is beleszámolták, hozzáteszem, jogosan, hiszen ez a tér is kiválóan használható.
Ügyes az All4 rendszer, de nem terepjáró a CountrymanAz extrákból Dunát lehetne rekeszteni, szinte mindent megtalálunk a kínálatban, ami a BMW nagyobb modelljeire jellemző. Például az újdonsághoz az extrafelszereltség részeként a csomagtérajtó elektromos működtetése is elérhető, akár kulcs nélküli rendszerrel kiegészítve, az első ülésekhez kérhető jó pénzért memóriával kiegészített elektromos állíthatóság, s ezen felül olyan finomságokat találunk a listán, mint az immár érintőkijelzővel is kiegészített ‘nagy’ navi, a vetített kijelző (HUD), az állítható futómű, a panorámatető, a LED-lámpák, vagy épp a vezetést támogató rendszerek teljes arzenálja.
És persze bőven van tovább: a tárolócsomag például nem csupán a variálható csomagtérpadlót, a csomagrögzítő szemeket és a feszítőhálót, de a rakodóperem rozsdamentes acél burkolatát is magába foglalja. Az újdonság egyik leglátványosabb innovációja pedig kétségtelenül a “MINI Picnic Bench” rugalmas rakodóperem-párna, amely a csomagtérből kihajtva egyszerre két embernek is kényelmes szabadtéri ülőhelyet biztosít.
A katalógus szerint 450 literes a csomagtérA motorpaletta alapesetben három erőforrás négyféle változatából, valamint egy konnektoros hibrid hajtásláncból áll. Ezeket egészíti ki a frissen bejelentett, szériában összkerékhajtású, 231 lóerőt és 350 Nm-t csatasorba állító John Cooper Works (JCW) sportkivitel, amiről nemrégiben bemutató cikkünkben részletesen beszámoltunk. A motorokat jól ismerjük a modern MINI modellekből: az egészen dinamikus belépőt (Cooper) az 1,5 literes, háromhengeres benzines turbómotor adja 136 lóerővel és 220 Nm nyomatékkal. Felette a Cooper S kivitel kétliteres, 192 lóerős turbómotorja trónol, immár 280 Nm-rel. Nyomatékban még többet kínál a kétliteres dízel: 150 lóerővel 330 Nm-t (Cooper D), 190 lóerős kiadásban pedig 400 Nm-t (Cooper SD).
Az új Countryman remekül érezte magát Villány környékén - az aszfalton, és arról letérve is
A kép csalóka: immár öttagú a MINI palettájaA bő 500 kilométeres, Budapest-Villány útvonalon megrendezett kétnapos hazai meneptróbán kizárólag utóbbihoz volt szerencsénk, és nem meglepő, hogy a különösen a menetdinamikai kapcsoló ‘sport’ állásában izgalmas (mű?)hangú 190 lóerős dízel kiválóan mozgatta a divatos kompakt szabadidőmodellt. Elődjénél nem csak jóval tágasabbnak, de minden tekintetben jobbnak érződött az új Countryman: csendesebb, kulturáltabb, kevésbé ráz, minősége lényegesen magasabb, az egész autó nagyautósa(bba)n viselkedik. A futómű szintén kiválóan dolgozott, még a nagy, ráadásul (szerencsére nem szériában) defektmentes kerekekkel is korrekt rugózást produkált, miközben élvezetben bőven többet adott annál, mint amit a terepjárós felépítésből kinézne az ember: biztonságosan fordul, de határhelyzetben nem rest a fenekével besegíteni, hogy mindig íven maradjunk, és hogy gyorsak lehessünk. Az első új Countryman tesztautó különben rövidesen megérkezik szerkesztőségünkhöz, így nemsokára részletesen beszámolunk ‘gyakorlati’ képességeiről.
A két kipufogó a sportos Cooper S verziókat jelziA hajtásláncokra visszatérve, az erőátvitel tekintetében is ismerős a felállás: az első három variáns (Cooper, Cooper S és Cooper D), valamint a JCW alapból hatfokozatú kézi váltóval érkezik, amit a 136 lóerős kivitelben hatfokozatú bolygóműves váltóra cserélhetünk, míg a 192, a 231 és a 150 lóerős motoroknál egy hasonló elven működő nyolcfokozatú, Aisin-féle egység elérhető. Utóbbi a csúcsdízel esetén a szériafelszereltség részét képezi. A MINI rendkívül büszke arra is, hogy nem csak automataváltó, de összkerékhajtás is elérhető az összes motorhoz, ami a JCW verzióhoz szériában jár, míg a többihez egységesen bő 600 ezer forintot kóstál, és a hazai importőr várakozásai szerint nagy szerepet kap majd a modellmixben.
Villány környékén 'a szőlőben is' próbára tettük; ennél sokkal nehezebb 'terepre' inkább ne vigyék
A kínálat csúcsán a 231 lóerős JCW verzió állAz All4 rendszer egyébként szintén megújult. Az összkerékhajtás új generációja azon túl, hogy precízen és a másodperc törtrésze alatt reagál a megváltozott vezetési körülményekre, kompakt beépítési méreteivel, alacsony súlyával és nagymértékű belső hatékonyságával emelkedik ki. A rendszer egy kiegészítő hajtással ellátott, kúpkerekes differenciálművel dolgozó első tengelyből, egy kétrészes kardántengelyből, a hátsó differenciálműnél pedig egy szabadonfutó tengelykapcsolóból áll. Az intelligens All4 rendszer minden vezetési szituációban pontosan ahhoz a kerékhez továbbítja az erőforrástól érkező forgatónyomatékot, ahol az optimális tapadáshoz, a maximális vonó-, illetve tolóerőhöz és a biztonságos vezetéshez arra leginkább szükség van. Mindebben az aktív menetstabilizáló is segítségére van, amely önzáró hatást imitál az egyes kerekek célzott fékezésével. Terepen is ügyesen dolgozna, azonban a korlátozott hasmagasság révén a Countryman inkább telek- mint terepjáró, nem érdemes vele nehéz helyen kockáztatni.
Nem látszik a JCW-n (sem), hogy milyen gyorsA menetdinamika és a hatékonyság fejlődése minden modellváltozatnál tetten érhető. A szériában nyolcsebességes Steptronic automataváltóval felszerelt új MINI Cooper S Countryman ALL4 például már 7,2 másodperc alatt felgyorsul álló helyzetből 100 km/órás tempóra, sőt, a tüzes JCW-nek alig 6,5 másodpercre van szükséges ugyanehhez a mutatványhoz, miközben a ‘leglassabb’ Countryman is 10 másodpercen belül teljesíti a 0-100 km/h-s sprintet és 200 km/h körüli végsebességre képes. A motorváltozat függvényében az új modell gyári átlagfogyasztása 100 kilométerenként akár 1,4 literrel csökkent az előddel összehasonlítva, a 150 lóerős dízel esetén a 4,3 l/100 km-es értéket is elérve. És a gyári vegyes fogyasztás egyetlen változatnál sem több 6,9 l/100 km-nél (JCW All4).
A függőleges szellőzőket egy MINI-ben szokni kell, de terepjárós hangulatot kölcsönöznek
Minden helyzetben megállja a helyét - gyári galériaAzonban akad egy változat, amellyel még kevesebből kijövünk, igaz, picit még várni kell rá, hiszen a piaci start alkalmával még nem elérhető. A MINI Cooper S E Countryman ALL4 konnektoros hibridként károsanyag-kibocsátás nélkül is közlekedhet, egy feltöltéssel akár 40 kilométeren át, maximum 125 km/h-s sebességgel. A márka történelmének első ‘zöldrendszámos’ modellje a BMW 225xe iPerformance hajtásláncát kapta meg (ami nemrégiben tartós teszten járt nálunk), vagyis az 1,5 literes, háromhengeres, 136 lóerős turbómotor, és a hátsó tengelyen elhelyezett 88 lovas elektromotor összjátékából 224 lóerőt kapunk, akár 385 Nm csúcsnyomaték mellett. Mindez 6,9 másodperces 0-100-as sprintet eredményez, lelkesen töltögetve pedig akár a gyári 2,1 l/100 km-es fogyasztást is elérhetjük. Ha már töltés: hagyományos konnektorról bő 3 órát vesz igénybe a 7,6 kWh-s akkuk feltöltése, fali töltőről pedig ennél egy órával gyorsabb.
Zöld rendszámos konnektoros hibrid is van (lesz)A komolyról kicsit komolytalanabb irányba fordulva, ha már egy új MINI-ről van szó, természetesen nem hagyhatta a rajongókat egy kis geg nélkül a gyártó; a “Wired” felszereltségi csomag részeként a navigációs rendszerrel együttműködve egy vadonatúj funkciót kap az autó: a MINI Country Timer minden olyan vezetési szituációt megörökít, amelyet lankás hegyvidéken, egyenetlen útszakaszon, az épített útról letérve és hófödte körülmények közepette él át a vezető. Amint az új MINI Countyman letér az aszfaltról, az autó felméri az előtte álló terep típusát és nehézségi fokát, amelyet a központi kijelzőn keresztül, színes grafikák képében tudat a vezetővel. „A MINI ügyfelei a fedélzeti számítógépnek köszönhetően később visszanézhetik, hogy mennyi ideig tartott és milyen kihívásokat tartogatott az adott terepezés” – magyarázta Julius Schluppkotten, a MINI Countryman projektmenedzsere. Jól gondolják, valóban egy teljesen felesleges, de legalább igazi MINI-s ötletről beszélhetünk.
A siklósi vár kapuja előtt is jól mutat az új Countryman - galéria
Jól állnak neki a vidám színek - galériaIsmét komolyra fordítva a szót, ideje egy pillantást vetni az árakra. Amint fentebb már említettük, a kézi váltós, 136 lóerős fronthajtású Cooper változat adja az új Countryman beszálló hajtásláncát, amivel 7,73 millió forinttól elvihető a típus. A Coopernél sokkal izgalmasabb a hasonló felállásban nála bő 1,3 millióval drágább Cooper S, az árkülönbözet viszont számos extrát tartalmaz, így a fokozott menetdinamikára vágyóknak mindenképp megéri a feljebblépés. Dízelfronton 8,7 millió forinttól válthatunk egyelőre belépőt a Countryman-klubba (Cooper D 150 lóerővel), míg ugye széria automataváltóval és magasabb felszereltséggel a 190 lóerős Cooper SD legalább 10,23 milliót kóstál. Az automataváltó és az All4 összkerékhajtás felára külön-külön 650 illetve 630 ezer forint. A kínálat tetején a John Cooper Works All4 kivitel áll sportos kiegészítőkkel és 231 lóerővel, a csúcs Countrymanért minimum 11,75 millió forint esedékes.
A csúcs multimédiás rendszer érintős (is) - galériaPersze, ezek az árak a prémium, stílusos kialakításnak és a családbarát belső méreteknek megfelelően kissé borsosnak tűnnek, de egyfelől közvetlen konkurense nem igazán akad az új MINI-nek, a hozzá méretben legközelebb álló, hasonló kvalitású és felszereltségű prémium típusok pedig legalább ennyibe kerülnek, miközben a stílus tekintetében fasorban sincsenek - az azonos alapokra épített új BMW X1 például bő 10-15 százalékkal drágább. Lényeg a lényeg, egy ‘jó’ Countryman esetében legalább 10 millió forintos árcédulával érdemes számolni, hiszen az alapváltozattal is könnyű átlépni a 10 milliós határt, ha pedig a teljesség igényével extrázunk, akkor a csúcsverzióknál akár bő 15 milliós összeggel is találkozhatunk.
7,73 millió forinttól indul a kínálat, aminek a teteje bő dupla ennyi
Egyébként ha nem igényeljük a magasabb felépítést, de ragaszkodunk a MINI stílusához és szükségünk van a családbarát méretekre, a Countrymannél kicsit olcsóbban az azonos alapokon nyugvó, és azonos motorokkal rendelhető, 4,25 méter hosszú MINI Clubman lehet még megfontolandó opció.



