Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Jaguar háza táján a vadonatúj, prémium középkategóriás XE révén akkora a zsongás, hogy kis túlzással a szakma szinte megfeledkezett az XE nagytestvéréről, az XF-ről. Márpedig a közepes méretű Jaguar szedán nem egyszerű frissítésen esett át, hanem teljesen új generációjába lépett, és alapjaitól fogva alaposan megváltozott.

Az idén márciusban leleplezett XF-ben máris üléspróbát vehettünk, mégpedig nem is akárhol: a Jaguar Land Rover csoport (JLR) második hivatalos magyarországi szalonjában. A szalon annyira új, hogy a ma reggeli megnyitóra még el sem készült teljesen, így bár a szaksajtót fogadták az illetékesek, az ügyfeleknek még picit várniuk kell, hiszen néhány hétnyi munka még hátra van. Lényeg a lényeg, az AutoPalace Buda – ahol a pesti központhoz hasonlóan a Jaguar, a Land Rover és a Range Rover négykerekűit egyaránt meg lehet vásárolni illetve szervizelésre is le lehet adni – valamikor decemberben fogja megnyitni kapuit a nagyközönség előtt.

Nem csak frissítés: a Jaguar XF vadonatúj fejlesztés

A kiállító terem mérete rendkívül impozáns, ami nem véletlen: a brit márkák hazánkban is egyre szebb sikereket érnek el, a megnövekedett igényekhez pedig muszáj volt felhúzni egy megfelelő méretű objektumot. Az importőri feladatok különben az AutoPalace Pesttől szintén rövidesen átköltöznek az AutoPalace Budába, aminek pontos címe 1112 Budapest, Budaörsi út 227. Még mielőtt az XF-re visszatérnénk (amit egyelőre sajnos csak statikus formában nyílt alkalmunk megcsodálni), következzen pár gondolat néhány beszállítóról. A szalonnyitót az importőr ugyanis összekötötte egy beszállítói nappal, mégpedig nem véletlenül: a rendezvényen a márkacsoport azon hat beszállítójának képviselői voltak jelen, akik a JLR számára hazánkban, hazai munkaerővel gyártanak, vagy éppen fejlesztenek igencsak fontos részegységeket.

Egy szeletke Magyarország – a JLR 6 hazai beszállítója

Magyarországon nem csak az autógyártás dübörög (gondoljunk csak az Audi, a Mercedes-Benz, a Suzuki vagy éppen az Opel gyárkomplexumaira), hanem a beszállítói élet is virágzik. A magyarországi beszállítók gyakorlatilag a világ összes autógyártóját ellátják különféle alkatrészekkel vagy éppen fejlesztésekkel, mégpedig nagyobb volumenben, mint azt gondolnánk. És a beszállítókról általában kevés szó esik az autóiparban, márpedig az autók nagy részét ők alkotják és a fejlesztésben is egyre nagyobb szerepet kapnak. Nézzük csak, milyen hazai vonatkozásokkal találkozunk a JLR esetében.

Magyarországon 6 beszállító dolgozik a JLR csoportnak

Mindenekelőtt az NNG-t emelnénk ki, ugyanis egy olyan vállalatról beszélhetünk, amit 10 éve egy maroknyi magyar szoftverfejlesztő hozott létre, vagyis az NNG a többiekkel ellentétben nem csak hazánkban, hazai munkaerővel képviselteti magát, de a cég tulajdona is hazai. Természetesen a JLR-nek is a navigációs megoldásokat szolgáltatja a budapesti központú cég, amelyről talán kevesen tudják, hogy a egyre nagyobb szeletét tudhatja magának az autóiparban, és míg korábban elsősorban a mobil eszközökről ismertük a márkanevet, egyre több gyártó rendszerét az NNG szolgáltatja.

A márkacsoport legnagyobb beszállítója viszont kétségtelenül a német Dräxlmaier cég, amely elsősorban utasterekkel foglalkozik: a gyártó mérnökeivel együttdolgozva tervezik a hazai szakemberek a modellek beltereit, középkonzoljait, műszerfalait. A Dräxlmaier ráadásul nem szalagmunkát, hanem fejlesztést hozott hazánkba, hiszen Érden egy fejlesztőközpont van. A Székesfehérváron működő Sapa Profiles elsősorban különféle sajtolt alumínium termékeket, szerkezeti elemeket gyárt a briteknek, márpedig az alumíniumnak ugye egyre nagyobb szerepe van a márka háza táján, hiszen az új típusok karosszériájának mintegy háromnegyed része alumíniumból készül. A Grupo Seguránál Szolnokon szintén elsősorban vázszerkezeti elemek, továbbá motorkomponensek készülnek – a szolnoki gyár érdekességeit az Európa-szerte egyedülálló, 2000 tonnás (!) présgépek jelentik.

Az autóknak szinte az összes részegysége beszállítóktól érkezik...

A Musashi Hungary és a BorgWarner már főként a hajtásláncokban vállal szerepet. A BorgWarner Oroszlányban gyárt például rendkívül modern osztóműveket az összkerékhajtású JLR autók számára, de természetesen egyéb márkáknak is gyárt a beszállító. A japán Musashi Magyarországon végül Ercsit választotta, ahol csúcsminőségű vezérműtengelyek készülnek a britek nagy motorjaik (V6-os és V8-as erőforrásaik) számára.

A Jaguar XF-re visszatérve, az egyelőre csak négyajtósként, de rövidesen kombiként is elérhető autó máris megrendelhető hazánkban. A márka az XE filozófiáját viszi tovább, számos megoldást kölcsönöz a kistestvértől. Ennek megfelelően karosszériájának jelentős hányadát, mintegy kétharmadát az alumínium teszi ki, ami alacsony tömeghez és kiemelkedően jó torziós szilárdsághoz vezet. Az XE legkönnyebb változata például alig 1,55 tonnát nyom a mérlegen, ami nem csupán a kistestvérnél alig nagyobb érték, de a szegmensben kiemelkedően kevésnek számít. Ez persze a modell hatékonyságát is fokozza, így már a kis 2-literes négyhengeres dízelmotorokkal is remek menetteljesítményekre képes a szedán, mindehhez pedig varázslatos fogyasztás társul. A Jaguar különösen büszke a 163 lovas, fogyasztásra optimalizált verzió étvágyára és emisszióira: a szegmensben a 4 literes (!) gyári vegyes érték és a 104 g/km-es széndioxid-kibocsátás lenyűgöző.

Jó lapokkal játszik az XF: könnyű, modern, hatékony, vagány, ráadásul az ára is jó

Mindemellett másra is büszkék az importőrnél, mégpedig az árakra. Meglehetősen szokatlan a Jaguar márkanevet felemlegetve, hogy a márka egyik erősségének a remek ár/érték arányt hozzuk fel, de bármennyire is meglepő, valóban így van, ugyanis a szegmens egyik legolcsóbb autója az XF. Az alapváltozat (163 lóerős 2-literes dízel, kézi váltóval) például bruttó 11,13 millió forinttól kelleti magát, miközben a legnagyobb konkurensek 0,5-1 millió forint közötti összeggel kóstálnak többet, mégpedig nagyrészt némileg alacsonyabb teljesítménnyel, magasabb étvággyal és szerényebb felszereltséggel. A kínálat egyelőre 380 lóerőig terjed, de rövidesen egy még izmosabb V8-as sportverzió megjelenésére is számíthatunk. A remek 8-fokozatú ZF bolygóműves automata a motor függvényében alapáron vagy opcionálisan az összes XF-hez elérhető.

Az elődjénél kívül kicsit kisebb, de a kategória átlagánál továbbra is némileg méretesebb (közel 5 méter hosszú), és a korábbi XF-nél a helykínálat és a csomagtartóméret tekintetében is jobban álló XF ár/érték arányát tovább fokozza a kedvező 3 éves Jaguar gyártói garancia, továbbá a szériában járó ’Jaguar Care’ 3 éves díjmentes karbantartás csomag. A Jaguar Care keretében a motor függvényében akár 170 ezer kilométeren (de ugye legfeljebb 3 évig) költségmentesen végzik el a hazai márkaszervizek a kötelezően előírt karbantartásokat, ráadásul nem csak a munkadíjat, de az előírások szerinti karbantartásban meghatározott szűrők, folyadékok költségét is magában foglalja a szolgáltatás, komoly százezreket spórolva a leendő tulajdonosok számára. A csomag különben nem csupán az XF, hanem az összes új JLR modell esetében a szériafelszereltség részét képezi.

11 millió forinttól indul - akár 4 liter/100 km-es gyári vegyes fogyasztással

Mi már alig várjuk, hogy megérkezzen szerkesztőségünkhöz az első új XF tesztautó, de addig is részletesen informálódhatnak a nagymacskáról. A márciusi leleplezés alkalmával egy minden fontos részletre kiterjedő összefoglaló cikket írtunk az újdonságról (ide kattintva olvashatnak róla), nemrégiben pedig az árazást taglaltuk részletesebben, amit ide kattintva tudnak elérni.