A Volkswagen magyarországi importőre idén ötödízben szervezte meg és állította újra lábra a márka nagysikerű tesztsorozatát, a Volkswagen Innovaturnét, amelynek keretében a VW legfontosabb újdonságai – legyen szó különlegesebb modellekről és érdekes extrákról egyaránt – bárki számára elérhető közelségbe kerülnek, aki a meghatározott időpontokban tiszteletét teszi valamelyik márkakereskedésben.
A Volkswagenek legjava - galériaA ’roadshow’ már javában folyik, ám az importőr felhívására nekünk csak az eseménysorozat közepén sikerült belecsöppennünk az idei felhozatalba. Sebaj, aki kedvet kap a legfontosabb és legérdekesebb Volkswagen-modellek kipróbálásához, idén még öt helyszínen jelentkezhet: október 11-16. között Balatonfüreden és Sopronban, október 18-23. között Kecskeméten, október 25-30. között pedig Budapesten és Pécsett látogathat el a szalonokba (részletesebb információkat ide kattintva találhatnak), kipróbálni illetve megismerni a Volkswagen innovációit.
S hogy mi szükség van minderre? Az autókereskedések a hazai piacon, a jelenlegi nehéz piaci körülmények között egyszerűen nem tudják megengedni maguknak, hogy drága és különleges(ebb) tesztautókat tartsanak, amelyeknek a későbbi eladása bizony nem egyszerű feladat – az ügyfelek viszont érthető módon kíváncsiak az újdonságokra, amiket nem elég a katalógusokban megismerni. Az importőr ennek a problémának a megoldására álmodta meg az Innovaturnét, amelynek keretén belül kimondottan drága és jól felszerelt autókból álló portfoliót küld körbe-körbe az országban a szalonok között. Nos, idén nem kevesebb, mint 16 autó indult útnak, amelyekből 8-8 teljesen megegyezik annak érdekében, hogy párhuzamosan két helységbe is ellátogathassanak.
Az Innovaturnén minden van, ami VW
Nézzük is át a palettát! Bár elsőre akár unalmasnak is tűnhet, a legnagyobb népszerűségnek bizonyára a vadonatúj Golf örvendhet, hiszen nemrégiben érkezett piacra a rendkívül ígéretes és remekül sikeredett hetedik generáció. A 140 lóerős benzines turbómotorról már mi is ódákat zengtünk, az élményt pedig a (hétfokozatú) DSG-váltó fokozza, ami különben mindegyik autóban megtalálható, így a kézi váltók szerelmesei hiába is kutatnak a 16 járgány között. Nem kevésbé izgalmas a 210 lóerős Scirocco 2.0 TSI, ami bár újdonságnak nem nevezhető, élményben mind a mai napig sokat ad, ráadásul bitang erős. A szabadidőautós vonalat a Passat Alltrack és a sportos R-Design ruhába öltöztetett Tiguan képviseli, természetesen mindkettő a márka 4Motion névre keresztelt összkerékhajtásával, és a már említett – ám itt hatfokozatú – DSG automataváltóval.
A dinamikus mozgásról mindkét modell motorházteteje alatt egy kétliteres, 177 lóerős dízelmotor gondoskodik, pontosan úgy, ahogy a hétszemélyes Sharan esetében, amely a nagycsaládosok kedvence lehet. Az idei év érdekessége, hogy immár a haszongépjármű divízió is csatlakozott a megmozduláshoz, de természetesen itt is kizárólag személyszállító négykerekűekkel találkozhatunk.
Miniszterelnöki pozíció a MultivanbanA méregdrága T5 Multivan „Edition 25” kormánya mögött akár miniszterelnöknek is képzelhetjük magunkat, s hogy mindent megtapasztalhassunk, amit az autó tud, rögtön a csúcsmodellt láthatjuk, 180 lóerős biturbós kétliteres dízelmotorral, hétsebességes DSG automataváltóval és összkerékhajtással. A haszongépjármű részleg másik büszkesége a Caddy „Edition 30”, szintén összkerékhajtással és a 140 lóerős 2.0 TDI erőforrással, ami meglehetősen ritka párosítás a típus esetében, ugyanis a Caddy elsősorban a racionális döntésről és az olcsóbb vételárról szól.
De valamit kihagytunk, mégpedig nem véletlenül: a nyolcadik modell egy igazi újdonság, s bár több típust is alkalmunk nyílt kipróbálni a fentiek közül a Volkswagen Minket a nyitott Bogár érdekelt a legjobbanInnovaturné sajtóeseményén, a legnagyobb figyelmet a Beetle Cabriolet-nek szenteltük, amellyel mindeddig nem volt alkalmunk közelebbről megismerkedni, így csak a ’hagyományos’ keménytetős változatokkal gyűjthettünk tapasztalatot.
Persze a gyakorlatban a kabrióságot leszámítva semmi ördöngös különbség nincs a két Bogár között, ám a csodálatos október elejei napsütés és az újdonság varázsa éppen elegendő okot adott ahhoz, hogy a kultuszautó lehessen beszámolónk középpontjában.
A Beetle Cabriolet esetében nehéz racionalitásokról beszélni: az autó például nem a vadonatúj Golf könnyű és modern MQB platformját, hanem az előd padlólemezét használja, s így technikai fejlettségben is egy teljes generációnyi lemaradást képes felmutatni, a Sciroccóhoz hasonlóan – ez a maradibb extralistán is rögtön látszik.
Ide csukja le a tetejét a Beetle - galériaDe kit érdekel mindez, amikor meglátjuk a nyitott Bogarat, főleg, ha ilyen jó színben, dögös vörös-fekete bőrbelsővel és ezekkel a klasszikus fehér-króm 17 colos kerekekkel van konfigurálva? Az autó ebben a konstellációban szinte mindenkit levett a lábáról, s az egyedi stílussal karöltve ez éppen elég ok ahhoz, hogy büszkén ott legyen a palettán, és hogy egyszerűen csak legyintsünk a praktikumra, amiből tényleg nem sok jutott neki: a hátsó üléseken például meglehetősen össze kell húzzák magukat az oda kényszerülők, a 225 literes, iszonyatosan szűk nyílással büszkélkedő csomagtartó pedig enyhén szólva is lekorlátozza az autó használhatóságát.
Az utastér szép, és elöl komfortosÁm ne feledjük, hogy egy igazi életvidám, és sok-sok boldogságot illetve mosolyt fakasztó kabrióról beszélünk, úgyhogy a hátsó ülésekre valójában utasok helyett a hatásos szélterelő, no meg a szűk csomagtartóból száműzött 'cucc' való. Szó mi szó, két személynek tökéletesen elegendő az első sorban kényelmes és tágas divatcikk, ha pedig néha mégis magunkkal kell vinnünk még egy-két utast, arra bőven megfelel a második sor, s az oda tévedők is garantáltan szívesen szállnak majd be egy ilyen járgányba. A formákra visszatérve nem győzöm kihangsúlyozni, hogy mennyire jól sikerült az új Beetle: az előd is egyedi és rendkívül kedves volt, ám erőteljesen feminin jelleget kölcsönöztek neki tervezői, miközben a friss széria úgy tartotta meg stílusjegyeit, hogy véleményünk szerint már egy férfi is simán bevállalhatja.
Hát ez nem babakocsi-kompatibilis...Az autó lelke, vagyis a vászontető jól sikerült: a háromrétegű kupola jól szigetel, minőségi benyomást kelt, ha pedig kisütött a nap, gombnyomásra teljesen elektromosan eltűnik, mégpedig nem egészen 10 másodperc alatt. Amennyiben hirtelen eleredne az eső, alig 11 szekundum alatt újra védettek vagyunk, s külön öröm, hogy egészen 50 km/h-s sebességig vetkőztethetjük/öltöztethetjük az autót. A hátsó szélvédő fűthető üveg, így nem kényes, és rossz időjárási körülmények között gondtalan, így a kabrióban egyedül annyi kompromisszumot kell vállalnunk, hogy amennyiben ragaszkodunk az igazán harmonikus megjelenéshez, alkalmanként 2-3 perces munkával ildomos feltenni a vászontető (mű)bőrborítását.
Nagy élmény vele kabriózni - galériaA tesztautó motorházteteje alatt a Volkswagen büszkesége, a kettős feltöltéssel ellátott, tehát egy kompresszor és egy turbó által lélegeztetett 1,4 literes TSI benzinmotor duruzsolt. A kompresszor és a turbó közötti váltás gyakorlatilag érezhetetlen, a négyhengeres 160 lóereje és 240 Nm-es csúcsnyomatéka bőven elegendőnek bizonyult a Beetle Cabriolet dinamikus mozgatásához (0-100 km/h: 8,6 mp); még a sportosabb igényeket is bőven kielégíti az erőforrás, miközben fogyasztása ésszel közlekedve 7,5-8 literben megállapodik. A magas nyomatéknak köszönhetően nyugodt gázpedál-kezelés esetén egészen korán, nem utolsósorban pedig gyorsan váltogat a hétsebességes DSG, amit akár kézzel is kapcsolgathatunk, mondjuk a kormány mögötti fülek segítségével. Az automata illik az autóhoz, és bizony megéri alig 480 ezer forintos felárát.
Jó, hogy a szélvédő nem ér az arcunkbaPersze amennyiben nem tudunk ellenállni az extralista hívogató, de korántsem olcsó tételeinek, listaár szerint könnyen 9-10 millió forintos magasságokban találhatjuk magunkat - hiába, senki nem mondta, hogy a kultuszautózás, illetve a kabriózás olcsó lenne. Akik pedig megelégszenek a szépséges formákkal és a nyitott autózás élvezetével, biztosan boldogok lesznek a 105 lóerős 1.2 TSI bázisverzióval is, amely a 160 lóerős 1.4 TSI-nél 700 ezer forinttal olcsóbban, 6,2 milliótól elérhető. A csúcsváltozat, vagyis a 210 lóerős 2.0 TSI szériában járó DSG-vel 9 milliótól indul és egy igazi ínyencdarab, a dízelek kedvelői viszont csalódni fognak, ugyanis itthon nem rendelhető a modellhez gázolajos erőforrás – szerintünk nem is illik hozzá.
A vezethetőséggel minden rendben van. A futómű tökéletes kompromisszumot jelent a vezetési élmény és a kHarmonikus, stílusos kabrió - így kell ezt!ényelem között, és szerencsére inkább utóbbi beállítás felé tendáltak a mérnökök, így egyáltalán nem kell rázós kabriózásra számítanunk, még a nagyobb kerekekkel sem, miközben bőven elég a Beetle dinamikája, s a kabrió biztonságosan, kiszámíthatóan fordul.
A kormányzás megfelelően pontos, elegendő visszajelzést szolgáltat, és külön öröm, hogy végre a karosszéria merevségével sincs gond, így még a kátyús és huplis, ám szépséges etyeki utakon is ügyesen vizsgázott az autó. Összességében nem kérdés tehát, hogy bár amennyiben egy Beetle Cabriolet-re fenjük a fogunkat, jól ki kell nyitnunk a pénztárcánkat, ám a konkurenseket figyelembe véve korántsem eltúlzott az autó ára, csalódni pedig biztosan nem fogunk benne, mert az autó nagyon is rendben van.
Amennyiben pedig esetleg megkívánták egy szép őszi napon a nyitott tetővel történő bogarazást, vagy esetleg a fentebb taglalt innovaturnés Volkswagenek valamelyikét közelebbről megismernék, ne habozzanak bejelentkezni valamelyik érintett márkakereskedésnél, ugyanis egészen biztos, hogy ritkán lesz lehetőségük ilyen jól extrázott és meglehetősen drága hajtásláncokkal ellátott Volkswageneket kipróbálni.
Mi pedig reméljük, hogy a roadshow jövőre is folytatódik, és ismételten érdekes jószágokkal fogunk tudni megismerkedni, mondjuk egy-két frissen debütált elektromos Volkswagen személyében...